söndag 14 juli 2013

A Feast For Crows av George R. R. Martin

Titel: A Feast For Crows 
Serie: A Song of Ice and Fire #4
Författare: George R. R. Martin
Sidantal: 852

Det inte mycket alls i denna recension som är spoilers, men det som finns sätter jag inom [ ]. Det är bara att markera texten inom [ ] för att läsa. 

Handling: The Lannisters are in power of the Iron Throne. The war in the Seven Kingdoms has burned itself out, but in its bitter aftermatch new conflicts spark to life. The Martells of Dorne and the Starks of Winterfell seek vengeance for their dead. Euron Crow's Eye, as a pirate ever as ever raised a sail, returns from the smoking ruins of Valyria to claim the Iron Isles.
From the ice north, where Others threaten the Wall, apprentice Maester Samwell Tarly brings a mysterious babe in arms to the Citadel. As plots, intrigue and battle threaten to engulf Westeros, victory will go to the man and women possessed of the coldest steel and the coldest hearts.

Recension: Låt mig säga som så här, den här boken lever verkligen upp till sitt namn. En fest för kråkor... kråkor gillar död och förruttnelse och sånt där mysigt. Och det är lite det som denna bok går ut på, det är mycket efter-kriget-sörjande och efter-kriget-politik. Och naturligtvis, till följd av allt kriget ställt till med, så ploppar det upp nya konflikter och med det kommer personer som vill hävda sin rätt till makten.

Jag kan tänka mig att efter A Storm of Swords (tredje boken) så blir det ganska svårt att som författare lyckas hålla storyn flytande, och det är det säkert, men grejen är att George Martin är så skicklig att det inte märks! Han har skapat så verklighetstrogna karaktärer att allt de gör verkligen känns som sånt som just den personen skulle göra. Så när landet härjas av efter-kriget-förvirring så känns det på sin plats. Skrämmande, men naturligt.

Något jag blev lite besviken över är avsaknaden av många av karaktärerna. Till exempel [Tyrion, Daenerys, Jon och Bran], de har ju varit med sedan första början och man vill liksom läsa om dem och inte om några nya personer. För vissa av dem slutade också med värsta cliffhangern i A Storm of Swords, så då är det ju extra jobbigt. A Feast for Crows känns väldigt mycket som Jaimes och Cerceis bok. De flesta kapitlen handlar om dem och Brienne, med lite avbrott för Sansa och Arya. Jag förlåter dock Gerorge för avsaknaden av många karaktärers kapitel efter att ha läst hans efterord, där han skrev att under tiden som han jobbade med boken så skrev han lika mycket om alla men att det blev över 2000 sidor så han valde att dela upp det. Han resonerade som så att det är bättre att berätta hela berättelsen om hälften av karaktärerna än halva berättelsen för alla karaktärerna. Och jag håller med honom. I A Dance With Dragons ska han ha fokuserat mer på dem som utelämnades i A Feast for Crows.

Men, jag måste dock säga att jag inte är helt missnöjd ändå. Han är en så skicklig författare så han väver in information om de karaktärer som inte har någon berättarröst i den här boken. Han lyckas liksom hålla uppe ångesten för [Tyrions] skull genom att man inte vet mer än vad [Cercei] vet. Bara för att man inte får läsa ur deras perspektiv så är de inte som bortskrapade från jordytan, utan man får läsa om deras handlingar genom andras iakttagelser. Intressant egentligen, men frustrerande när man vill veta mer!

Jag tycker det är kul att man får lära känna the Greyjoys lite närmare. Tycker deras religion känns väldigt spännande, med the Drowned God. Himla intressant idé. "What is dead may never die, but rises again harder and stronger." Alltså, gah. Jag ryser!

Jag vill bara göra ett besök in i Georges huvud och se hur saker och ting går till där inne. Han lyckas skapa karaktärer som är rena motsatser till varandra, men ändå kan man sympatisera med alla. Det är klart att man gillar vissa mer eller mindre än andra, men i alla fall jag upptäcker egenskaper hos alla som jag tycker om, även fast jag egentligen inte gillar själva personen. Hur kommer han på allting? Han är en fantastisk man. 

Sammanfattning: A Feast for Crows är precis som den låter. Det är händelser ur ett krigshärjat land, om personer som griper efter halmstrån för att hålla kvar vid makten, om personer i andra änden av landet som griper efter andra halmstrån för att klara livhanken. Pakter som ingås, löften som bryts. En mix av människor som man aldrig trodde skulle ha något med varandra att göra som tvärt om, de möts och behöver varandra hjälp. En helt fantastisk bok och en värdig del i A Song of Ice and Fire.

Betyg: Den är verkligen jättebra och jag älskar den. Men på grund av att inte alla karaktärer var med så mycket som jag skulle önskat så blir det inte riktigt full pott, men ändå ett 4,5.

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 

Andra böcker i serien:
1. A Game of Thrones (Recension)
2. A Clash of Kings
3. A Storm of Swords (Recension
4. A Feast for Crows
5. A Dance with Dragons (Recension


Köp boken: 
Pocket: Adlibris - CDON - Bokus
Inbunden: Adlibris - CDON - Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar