lördag 27 juli 2013

Bokbloggsjerkan 26-29 juli

I denna veckas bokbloggsjerka ska man ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.

Behövde inte fundera en sekund. Så den var lätt. Det är så klart George R. R. Martin! Karaktärerna i A Song of Ice and Fire är riktigt, riktigt bra. De är så komplexa att de känns som riktiga personer. Det känns som att varje person kunde ha skrivit sina egna kapitel, för så avancerade är de. I the Seven Kingdoms finns inga karaktärer i svart eller vitt, utan alla är i gråskalor. 

Vissa gillar man så klart mer och andra mindre, men det är helt upp till var och en vad man tycker om för personlighetsdrag. Det är liksom inte skrivet på ett sätt som gör att det är självklart att välja en sida. Vissa författare verkar ju ha skrivit sina karaktärer med tanken att "honom ska de tycka om, så jag ger honom inga dåliga sidor", eller "han är den dåliga kungen som ska störtas så det är bäst att inte ge honom några egenskaper som gör att de kan sympatisera med honom". 

Om ni går in på den här länken så ser ni hur många namngivna karaktärer det finns. Bara de med namn som börjar på A går upp i nästan 150 stycken! Så totalt måste det finnas över 2000 namngivna karaktärer i serien. Och George R. R. Martin har lyckats med konststycket att ge alla point of view-karaktärer så trovärdiga personligheter att man inte kan gissa sig till hur en person kommer att reagera eller säga. 

Jag skulle kunna fortsätta så här i några hundra år, men jag tror att jag har fått fram min åsikt nu. 

Ps: Lite bonusinfo bara! Jag såg en intervju med honom, kan tyvärr inte hitta vilken det var nu, där han pratade om hur han skriver sina karaktärer. Han hade en gång fått tipset om att inte ha flera karaktärer med namn som börjar på samma bokstav. Av anledningen att läsaren kan bli förvirrad då. Men det skulle ju inte fungera, eftersom han planerade att ha fler än 26 karaktärer. Hahah, tillåt mig att asgarva. Är det jag som är lättroad eller är det skitkul? Väljer att tro på det andra. :D

Ps igen:

Eh.. heh. Ni som läst böckerna eller sett serien kommer förstå. *slickar mina sår i tystnad* 




10 kommentarer:

  1. Fantastiskt med så många karaktärer och dessutom klara av det. Många bollar i luften, så att säga.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst böckerna, än, men jag har sett de två första säsongerna av TV-serien. Det är inte så svårt att förstå att det tog honom sex år att skriva femte boken, det måste vara ruskigt svårt med alla de karaktärerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han måste han sjukt mycket att tänka på för att få allt att klaffa. Hoppas bara det går snabbare nu, har snart läst ut femman och vill inte vänta fyra år på sexan :(

      Radera
  3. Just att karaktärer är mångfacetterade, inte bara "goda", "onda" eller har någon annan funktion i boken, och bara den funktionen, gillar jag! Att då kunna göra det med en så stor mängd karaktärer är verkligen fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt så många gånger att jag ska läsa den serien. Har sett lite av tv-serien och gillar den.
    Det är verkligen skickligt att ha med så många karaktärer och göra dem så mångfacetterade och levande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! De är verkligen riktigt bra. :) Men det är fortfarande två böcker som inte kommit ut ännu, så om du inte har jättebråttom skulle jag nog tipsa dig om att vänta. George R. R. Martin har ju blivit lite känd för att ta tid på sig. Jag får en jobbig väntan nu inför nästa bok, hoppas han lägger på ett kol! ;)

      Radera
    2. Å andra sidan så är det ju kul att läsa ikapp med serien. :)

      Radera
  5. Sv: Jag har inte läst spinoff-serien om Lord John, men har hört att den inte är lika bra som Främlingen-serien. Får väl läsa för att ta reda på det :) Men Främlingen-serien kan jag varmr rekomendera, det är väldigt bra böcker!

    SvaraRadera