onsdag 17 juli 2013

J. K. Rowling har kommit ut med bok under en pseudonym

J. K. Rowling har under pseudonymen Robert Galbraith, kommit ut med en ny bok. Den heter The Cuckoo's Calling och är en deckare.

Jag förstår varför hon valde att ge ut den under ett annat namn, med tanke på hur känd hon är för Harry Potter-serien så vill hon förmodligen försöka frigöra sig från sitt namn och bli läst av folk som inte har Harry Potter i tankarna. Synd bara att hon inte fick förbli anonym så länge. Boken kom ut i slutet av april och det är redan känt att det är hon som skrivit den.

Det är helt sjukt egentligen hur mycket namnet påverkar! Jag har till exempel The Casual Vacancy hemma (har inte läst den än) och jag köpte den bara för att jag visste att det är Rowling som skrivit den. Det är ändå inte den typen av bok som jag läser i vanliga fall. Jag ska absolut läsa den ändå, bara för att det är hon liksom. Men det vore roligt att se om jag skulle tycka annorlunda om hennes andra böcker om jag inte visste namnet bakom dem.





Det finns två olika omslag för The Cuckoo's Calling. Jag kan inte bestämma mig för vilken jag tycker är finast, men jag tycker dock att den till höger passar bäst. Det första intrycket jag fick av den till vänster var "skimrande" "typ kärleksbok". Den till höger har en mystisk person gående på gatan och en fågelflock i himlen så den känns enligt mig mycket mer deckar-aktig än den första. 

Vad tycker ni? :) 


2 kommentarer:

  1. Jag gillar det höger mest, det har lite mer mystisk känsla över sig som jag tycker passar bra till deckare :)

    SvaraRadera