söndag 11 augusti 2013

A Dance With Dragons av George R. R. Martin

Titel: A Dance with Dragons
Serie: A Song of Ice and Fire
Författare: George R. R. Martin
Sidantal: 1184
Handling: In the aftermatch of a colossal battle, new threats are emerging from every direction. Tyrion Lannister, having killed his father, and wrongfully accused of killing his nephew, King Joffrey, has escaped from Kings Landing with a price on his head. To the north lies the great Wall of ice and stone - a structure only as strong as those guarding it. Eddard Stark's bastard son Jon Snow has been elected 998th Lord Commander of the Night's Watch. But Jon has enamies both inside and beyond the Wall. And in the east Daenarys Targaryen struggles to hold a city on dreams and dust.

De grejer som kan vara spoilers skriver jag inom [ ], markera för att läsa.

Recension: Jag måste bara säga wow, så: WOW! Den har var en riktig höjdare! Som jag förstod när jag läste slutordet i föregående bok, A Feast for Crows, så hör dessa två ihop. Man kan säga att det är samma bok, eftersom att båda tar vid minuterna efter slutet av bok tre. Skillnaderna är att de fokuserar på olika personer som befinner sig i olika delar av världen. Feast fokuserade på händelserna i Kings Landing och Dance fokuserar mer på händelserna Across the Narrow Sea och the Wall.

Jag tycker mer om Dance än Feast och det är helt enkelt för att den har med fler av mina favoritkaraktärer. Annars är det i stort sett samma.

Vissa personer, som till exempel Victarion Greyjoy tycker jag nästan bara blir lite för mycket att ha med. Jag förstår det på ett sätt, han kommer med i leken liksom och då måste man få hans point of view. Men jag tycker att det vore roligare att få läsa mer om de personer man redan känner och älskar (eller hatar). Sansa var med alldeles för lite i Feast och lika så Arya, även fast hon får lite mer plats. Arya är riktigt intressant att följa och jag skulle lätt vilja läsa en hel bok ur bara hennes perspektiv. Hennes storyline är bara så fascinerande!

En annan person som jag följde med skräckblandad fascination (tänker inte säga förtjusning) är Theon och hans upplevelser i Dreadfort och Winterfell. Jag säger bara: shit, vad George är bra på att trappa upp olycksbådande stämning och skräck för en fiktiv person. Jag menar, [det är mer än bara tortyr, det är psykisk tortyr också. Att få någon att förneka sitt namn och den man är måste vara det värsta man kan göra. Så himla smart.]

Det var riktigt intressant att följa Jon också. Att läsa om hur han hanterade det verkliga hotet north of the Wall. Jag är imponerad av sättet han löste det med the Wildlings. En sak som dödar mig är att [man inte vet om han är död eller om han kommer att överleva! I hans sista kapitel så blev han ju knivhuggen fyra gånger. Jag hoppas dock att han överlever genom att sammanlänka sig med Snow som Bran gör med Summer och Hodor. Vill verkligen inte att han ska dö! Men jag ska inte hoppas för mycket...]

Vad gäller Daenerys är jag faktiskt glad att hon faktiskt har lite problem med sina drakar och inte bara glider fram med dem bara för att hon är the mother of dragons, liksom. Det slutade riktigt spännande för henne!

Om jag ska säga något negativt om A Dance with Dragons (och hela serien i allmänhet) är att den kan vara lite långdragen. När det är spännande så vill man liksom bara veta vad som kommer hända och man ser inget annat än det som för berättelsen vidare. Men för mig, (och säkert många andra) som kommer läsa om dem, så ser jag det också som positivt att de är så långdragna och detaljrika. För när man läser andra gången så kan man fokusera mer på det, eftersom man redan vet vad som kommer hända. Jag ser det som ett tecken på att det är en bra serie, när man ständigt kan hitta detaljer som man inte tänkt på förut. Det gör liksom att man kan hitta lite guld i dem även när man läser om dem.



Sammanfattning: George R. R. Martin fortsätter att leverera! Han slänger in ännu fler karaktärer än vad man trodde var möjligt och han lyckas bra, även om jag personligen skulle önskat mer tid med mina favoriter som varit med sedan början. Det finns många lösa trådar som ska knytas ihop, men han har väl ungefär 2000 sidor till på sig att göra det på. Nu återstår en (förhoppningsvis inte flera år) lång väntan på Winds of Winter...


Minnesvärda citat/tankar/stycken: 

  • "A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads, lives only one." - Jojen Reed


  • "Cunt again? It was odd how men like Suggs used that word to demean women when it was the only part of women thay valued." - Asha Greyjoy



Betyg: Den var sjukt bra och jag fick läsa om mina favoriter (även fast det var kanske lite för lite till exempel för Arya). Och man fick ändå ta del av händelserna i Kings Landing. Så det kan inte bli annat än full pott för den här! 5/5 poäng.
Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 


Andra böcker i serien:
1. A Game of Thrones (Recension)
2. A Clash of Kings
3. A Storm of Swords (Recension
4. A Feast for Crows (Recension
5. A Dance with Dragons

(Två böcker till är planerade.)


Köp boken: 
Pocket: Adlibris - CDON - Bokus
Inbunden: Adlibris - CDON - Bokus

3 kommentarer:

  1. Men guuuuuud va tjock! Jag har inte ens läst första boken och får redan ångest när jag ser den där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men det är spännande hela vägen igenom! Men om du inte orkar läsa så tjocka böcker så vet jag att det finns seriealbum. Jag vet inte hur bra de är, men antar att de borde täcka en del av storyn i alla fall. :)

      Radera
    2. Jag får bita ihop och läsa ;) Alla säger ju att dom är så bra så då borde det väl inte vara några problem :)

      Radera