fredag 9 augusti 2013

Bokbloggsjerka 9-12 augusti

Nu är det dags för jerkan igen och frågan är: vad läser du just nu? 


Just nu läser jag A Dance with Dragons, det är femte delen i A Song of Ice and Fire. Jag skulle vilja säga att det är ganska plågsamt just nu. För det är olidligt spännande hela tiden, nästan varje kapitel det senaste har slutat med världshistoriens värsta cliffhangers. Det i kombination med att Winds of Winter (sjätte boken) inte ens har blivit färdigskriven än är rätt jobbigt. Så jag drygar på så mycket jag kan utan att dö av iver att få veta vad som händer. Fast några dagar hit eller dit gör väl egentligen ingen skillnad i det stora hela när jag sen måste vänta ändå. Så jag borde väl egentligen bara läsa ut den, så att jag kan gå in på alla sidor och läsa alla kommentar under alla youtubeklipp utan att bli helt sönderspoilad.



A Dance with Dragons på Goodreads.



Som vid sidan om läsning har jag Narnia-serien. Tycker det är ganska mysigt att läsa dem en stund innan jag lägger mig på kvällen. Orkar inte läsa något alltför avancerat när jag är trött, och Narnia är ju verkligen inte svåra att förstå. Är just nu i slutet av Häxan och Lejonet.

Det är verkligen mysiga berättelser och jag önskar att de vore lite mer "vuxna", även fast det är lite charmigt med barnsliga beskrivningar och en författare som skriver: "men nu måste vi tillbaka till Edmund...", "det var det jag skrev om i det förra kapitlet..." osv.


Häxan och Lejonet på Goodreads.







Håller också på med en stor bok som heter Vikingen. En ganska heltäckande faktabok om, just det, vikingar. Tycker det är väldigt intressant. Läser den ibland när jag får lust.

Det är något med vikingar som alltid har fascinerat mig och i den här boken tar de verkligen upp allt; hur de bodde, hur de levde, hur båtarna byggdes och allt möjligt.

Intressant!

Vikingen på Goodreads.






26 kommentarer:

  1. Narnia tycker jag verkligen om :) Har läst de böckerna 2-3 gånger

    SvaraRadera
  2. Narnia - det var inte igår? Håller de än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då! Fast jag tror att man tycker om dem bättre om man tyckte om dem som barn, det blir ju lite nostalgi då. :)

      Radera
  3. Åh Narnia har jag tänkt läsa när jag får lite tid över! Så mycket böcker så lite tid!! :/

    SvaraRadera
  4. Narnia-böckerna och Martins serie ska läsas någon gång. Jag hoppas verkligen att de är bra.

    SvaraRadera
  5. Dance of Dragons är så bra! Lyckliga du sm har lite kvar. Och hoppas att George snabbar upp tempot lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog den är min favorit i serien faktiskt. Får se när jag har läst ut den :) Och ja, det hoppas verkligen jag med!

      Radera
  6. Narnia läste jag aldrig som barn, av någon outgrundlig anledning. Däremot läste jag dem för ett par år sedan och jag älskade dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar vad det är med dem, som gör att de uppskattas av både barn och vuxna? :)

      Radera
  7. Av någon anledning lyckas jag aldrig ta tag i att läsa Narnia, de verkar ju så mysiga så jag vill läsa dem. A Dance with Dragons var riktigt bra, önskar att gubben kunde ta och skynda på lite så vi får veta vad som händer sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tar ju inte lång tid att ta sig igenom, så om du vill kan du göra som jag och ha dem som "vid sidan om"-läsning. :) De är värda att läsas i alla fall. :)

      Radera
  8. Flera läsprojekt på gång ser jag. Har just börjat med Kampen om Järntronen. Skall bli så spännande att läsa serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du något att se fram emot! :D

      Radera
  9. Jag älskade Narnia-böckerna! För ett tag sen läste jag Magikerna som hade vissa likheter med Narniaserien men var inte alls lika bra tyvärr. Troligtvis hade jag för höga förväntningar och var inte beredd på det mörka och svåra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske jag skulle ta och kolla upp den, för jag tycker ibland att Narnia kan vara lite för lättsam och mysepysig. ;)

      Radera
  10. Mäktiga cliffhangers gillar jag. Narniaböckerna läste jag för länge sedan och minns att jag gillade dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det för mycket så man måste hoppa jämfota en stund innan man kan fortsätta, haha! ^^

      Radera
  11. Min son läser de böckerna, riktiga tjockisar ju, men jag fixar inte att läsa på engelska.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är de verkligen! Jag vet inte hur översättningen är, men de funkar säkert på svenska med. :)

      Radera
  12. Verkar vara många som läser serien av George RR Martin just nu :P Själv har jag första delen hemma men den är ännu inte påbörjad, råkade börja se serien istället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, de är ganska mastiga. ;) Serien är också sjukt bra, men som vanligt är böckerna bättre. :)

      Radera
  13. Älskar Narnia böckerna :) Jag håller på med A storm of swords, har ca 290 sidor kvar på den. Har alla böcker hemma som har hunnits släppa. Så himla trist bara att nästa del verkar dröja så himla länge att komma ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tråkigt. Får hoppas att han snabbar på! :)

      Radera