fredag 30 augusti 2013

Bokbloggsjerka - böcker jag längtar efter


Standardintro: Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar "Bokbloggsjerka".

Vilken bok/vilka böcker längtar du mest av allt efter just nu? 



Svaret på den frågan är helt klart Winds of Winter! Det är den sjätte boken i A Song of Ice and Fire. Läste ju ut femman för några veckor sedan och väntan är redan O-UT-HÄRDLIG! Spenderar dagarna med att titta på intervjuer med George på youtube och tänker att han på så vis kanske skriver lite fortare..? Hoppas stenhårt på att den kommer ut under 2014 som det står här. Har nog aldrig längtat så mycket efter en bok som den här.

En annan serie som ligger och ropar på uppmärksamhet är Blodsarvet av den svenska författaren Henrik Larsson. Den tredje och sista boken kom ut i våras, men jag har ett stort boknördsproblem. Alla finns inte i samma format! *sliter mig i håret* Allra helst vill jag ha alla inbundna, eftersom jag tycker de är finast och bäst och lättast att läsa och de förstörs inte av några omläsningar som pocket gör. MEN, tvåan finns bara som pocket. Ettan finns som både pocket och inbunden och när jag väl börjat acceptera det faktum att jag kanske får köpa dem i pocket så inser jag till min fasa: sista boken finns bara som inbunden! (<-- Föreställ er skräckfilmsljud.) Där står ettan och trean så fint och finns som inbundna och så står tvåan där med sitt pockettryne och bara hånler åt mig. Men det är antagligen bara en tidsfråga innan sista också finns som pocket så jag vår väl vänta tills dess...

Well, detta blev väl lite av ett inlägg för mig att avreagera mig i också, men här har ni i alla fall svaret. De böcker jag längtar efter mest just nu är Winds of Winter och alla tre (Krigarhjärta, Isöhäxan och Profetens tid) i Blodsarvet. :)




20 kommentarer:

  1. Jag börjar så smått fundera på att möjligen läsa "Game of thrones"-serien men jag tror i varje fall jag väntar tills alla böcker är klara och ute, jag gillar inte att behöva vänta på böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, du kommer inte ångra dig! :D Och att vänta kan vara smart, så slipper du den jobbiga väntan när man bara vill ha mer. ;)

      Radera
  2. Har bara hunnit läsa första boken i Sagan om is och eld så sjätte boken ligger långt fram. Det är ju några tjockisar att ta sig igenom först :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då har du något bra framför dig! Och har du tur kanske du inte behöver vänta på den sjätte då. :)

      Radera
  3. Åhhh, du måste läsa Blodsarvet - jag bara älskar dem! Men jag känner lite som du angående "samma format problemet". Har de två första i pocket, men det blev e-bok på tredje - kunde liksom inte vänta. Men så fort den kommer som pocket har den en given plats i min bokhylla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst de två första, men det var flera år sedan nu så känner att jag behöver läsa om dem innan jag läser tredje. :) Men jag minns att jag älskade dem när jag läste dem!

      Radera
  4. Tur man inte har format problem, jag är mer irriterad över när jag vill läsa en serie där del 5 eller någonting nyss har kommit ut så visar det sig att del 1 inte finns att köpas längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det måste vara sjukt jobbigt! Jag har bara haft det problemet med att inbundna är slut hos förlag, men då har pocketversionen i alla fall funnits.

      Radera
  5. Har precis läst Krigarhjärta så jag har två kvar där. Läste första av Martin förra sommaren, så om jag fortsätter i den takten med serien så är jag långsammare än han skriver ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag har den första boken i Game of thrones serien men har liksom inte tagit mig för att börja på den.. Och i serien är jag på säsong 3 så det är skönt att inte behöva vänta om man vill se mer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien är bra, men böckerna får med ÄNNU mer detaljer. :D

      Radera
  7. Jag har första delen av Game of thrones, men har inte läst den än. Däremot har jag sett de två första säsongerna av TV-serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, vänta bara tills du kommer till säsong 3..!

      Radera
  8. Blodsarvet lät som något jag får ta och kolla upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första är väldigt bra! Har inte läst den sista än men folk verkar vara nöjda med den. :)

      Radera
  9. Jag ska precis börja på George RR MArtins fjärde bok :) Har femman hemma men blir lite nervös att avsluta dem då det verkligen dröjer tills han får ut nästa bok. Men åh vilken underbar serie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig läsning! Han har sagt att han är ständigt medveten om att serien kommer ikapp honom, så vi får hoppas att han snabbar på skrivtakten! :)

      Radera
  10. Helt okända för mig, tack för tips!

    SvaraRadera