torsdag 15 augusti 2013

Över näktergalens golv av Lian Hearn

Titel: Över näktergalens golv (Across the Nightingale Floor)
Serie: Sagan om klanen Otori #1 (Tales of the Otori)
Författare: Lian Hearn
Sidantal: 313
Handling: Den grymme krigsherren Iida Sadamu ruvar trygg bakom sin fästnings murar. Näktergalsgolvet som sjunger vid varje steg skyddar honom mot lönnmördare. Ingen kan nå honom.

I en avlägsen och fridsam bergsby lever en ovanlig pojke. Takeo har ännu inte upptäckt sitt sanna jag, och känner inte till sin avlidne fars hemlighet. Men hans stillsamma liv förändras för alltid den dag då krigsherren Iida Sadamu skövlar och bränner hans hemby.

Takeo räddas av den unge herremannen Otori Shigeru, som för honom till sitt hem. Där sätts han i lära i allt en ädling behöver veta, men också i andra färdigheter - de märkliga, närmast magiska förmågor som tillskrivits det legendariska Släktet. Långsamt upptäcker Takeo sanningen om sig själv, och om det öde som väntar honom.


Recension: Det här är en riktigt trevlig bok som utspelar sig i en värld som har många likheter med det medeltida Japan. Jag älskar miljöbeskrivningarna! Lian Hearn målar upp saker och ting på ett så vackert och annorlunda sätt, som verkligen gör själva tanken på medeltiden i Japan trovärdigt.

Jag tycker tyvärr att boken gick lite väl fort. Jag hade gärna läst lite mer ingående om lektionerna och alla saker som Takeo hittade på när han först kom till Shigeru. Men det sveptes över som hastigast, lite för att få det överstökat för att komma till poängen på nåt sätt. Det är synd, för det är såna där "på vägen till" och "mellan-info" som jag ibland tycker gör böcker kompletta. Som gör dem bättre från att annars bara vara bra.

Jag tycker också att Iida Sadamu är lite för ond för att vara trovärdig. Det stod till exempel någonstans att "artighet lät främmande i hans mun". Man bara: mm, okej. Kanske har blivit lite bortskämd med A Song of Ice and Fire, men det hade varit mer trovärdigt om man fick lära känna honom lite och få veta mer om varför han hatade de gömda så mycket, och hur han blivit så maktgalen.

Saker som jag verkligen tycker om med boken är att i Släktet så verkar kvinnor vara lika mycket värda som män. Jag gillar att det finns en släkt som ärver på kvinnornas sida, det är ju awesome! Jag gillar också förhållandet mellan Takeo och Kaede. Det är så ödesmättat men ändå så vackert hela tiden. Det borde vara så enkelt för dem, men det är ändå så komplicerat. Och så miljöbeskrivningarna då, allt från alla ljud till hur det ser ut och hur luften känns. Man får verkligen en känsla för det.


Sammanfattning: Över näktergalens golv är en vacker bok med bra miljöbeskrivningar, dock lite för snabb. Välskriven men kortfattad skulle man väl kunna säga.


Minnesvärda citat/tankar/stycken:

  • "Vad kan kvinnor göra i denna mäns värld? Vad har vi för skydd? Kan någon ta hand om mig?" 
  • Takeo: "Kommer det någonsin att vara slut?" Shigeru: "Allt som har en början har ett slut." 
  • "Aldrig stod vi varandra så nära som när vi var överens om att döda." 
  • "Så här skulle det alltid vara, tänkte jag - sommar efter sommar, vinter efter vinter: månen skulle sjunka mot väster och ge stjärnorna natten tillbaka, och någon timme senare skulle stjärnorna avstå den åt solens klara ljus. Solen skulle vandra över bergen och dra cedrarnas skuggor efter sig tills den gick ner igen bakom åsarnas kammar. Så välvde sig världen, och mänskligheten levde i den så gott den kunde mellan mörker och ljus." 

Betyg: Jag tycker väldigt mycket om den här boken. Om den inte hade varit så kortfattad så hade jag nog älskat den. Faktiskt. Trots att jag är lite tveksam mot vissa karaktärer. Så den får en fet 4!

Böckerna i serien: (så galet vackra titlar!)
1. Över näktergalens golv
2. På kudde av gräs
3. Under lysande måne
4. Vid hägerns skarpa skri
5. Och himlens vida väv

Köp boken: 
Inbunden: Bokus
Pocket: Adlibris - Bokus 
Ljudbok: Adlibris - Bokus

Tyvärr verkar det som att förlaget har slutat trycka den för den är slut nästa överallt. Vill man ha tag på den ny så får man köpa den antingen i pocket eller ljudbok hos Adlibris, där bara ljudboken finns tillgänglig just nu. Pocketversionen kan man bevaka. 

Eller så kan man göra som jag, och hålla ögonen öppna och leta på myrorna, emmaus och andra second hand-butiker. Jag vet i alla fall en som kommer behandla sina med silkeshandskar *visslar*. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar