måndag 19 augusti 2013

På kudde av gräs av Lian Hearn

Titel: På kudde av gräs (Grass for His Pillow)
Serie: Sagan om klanen Otori #2 (Tales of the Otori)
Författare: Lian Hearn
Sidantal: 328

Handling: Jag drog Jato ur dess skida och såg på klingan, och tänkte på smideselden i vilken den blivit så stark, utsökt och dödligt vass. Det var Shigerus gåva till mig, tillsammans med mitt namn och mitt liv. Jag höll svärdet i båda händerna och utförde de uråldriga rörelser jag lärt mig i Hagi. Jato sjöng för mig om blod och krig.

På kudde av gräs utspelar sig i ett mytomspunnet medeltida Japan. Det är en berättelse skriven med elegans och skönhet om stridande klaner, maktbegär, intriger och passionerad kärlek.



Recension: Jag tycker att även den här boken var aningens för kortfattad i vissa partier. Tycker till exempel att man skulle fått följa Takeo mer över vintern. Kaedes kapitel över vintern tycker jag dock var underbara! Älskade att få läsa om när hon kom hem och hur hon jobbade för att bygga upp allt från början igen.

Tycker även att de flesta karaktärerna fått ett lyft från början av första boken. När jag tänker tillbaka så känns det lite som att författaren inte riktigt kände sina karaktärer innan hon började skriva ur deras perspektiv. Men nu är de bättre. Jag tycker speciellt att Herr Fujiwara var en intressant person. Ett riktigt kryp, men väldigt fascinerande.

Även i den här är språket väldigt vackert med miljöbeskrivningar som ibland nästan blir som poesi. Eftersom jag älskar miljöbeskrivningar och det är väldigt annorlunda natur och kultur från vad jag är van vid att läsa så gillar jag verkligen hur det är skrivet. Att läsa om hur luften känns och hur ljuset faller och att det vävs in på ett så enkelt och naturligt sätt är så himla fint.


En fundering som spoilar handlingen. Markera för att läsa.

  • Gillar inte hur författaren ibland skriver som om karaktärerna är i framtiden och ser tillbaka på händelserna. Det är inte ofta, men enkla kommentarer som den här: "Jag ska inte pränta ned alla detaljer om min utbildning. Dess syfte var att förhärda mitt hjärta och ingjuta hänsynslöshet. Men även nu, många år senare, får minnet av dess stränghet och grymhet mig att rysa och vilja vända bort blicken." Då får man liksom veta att han inte kommer att dö, men det är inget man vill vara säker på innan. Man vill hållas på halster och inte tänka att det är lugnt, han överlever. I och för sig får man senare i boken veta om profetian, men hon kunde ju väntat med såna formuleringar till efter avslöjandet, tycker jag!

Sammanfattning: Karaktärerna har utvecklats och vuxit väldigt mycket sedan början av första boken. Den går fortfarande lite väl snabbt periodvis, men författaren fortsätter beskriva miljön och kulturen de lever i på ett enkelt men väldigt vackert sätt så det är förlåtet. 


Minnesvärda citat/tankar/stycken:
  • "Jag tittar sällan på dem. Varje gång en ovärdig blick faller på dem, förringas de. Bara att plocka upp dem är en erotisk konst för mig. Att dela dem med en annan, vars blick förädlar snarare än förringar dem, är ett av mina största, men mest sällsynta nöjen." - Fujiwara (om sin samling)

Betyg: Den är bättre än första boken men den skulle kunna varit bättre. Så till skillnad från första boken som fick 3+, så får den här 4- och hankar sig med knapp nöd upp till: 

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 

Böckerna i serien: 
1. Över näktergalens golv <-- recesion
2. På kudde av gräs
3. Under lysande måne
4. Vid högerns skarpa skri
5. Och himlens vida väv


Köp boken: 
Pocket: Adlibris - CDON
Häftad: AdlibrisBokus
Ljudbok: Adlibris - CDON - Bokus
E-bok: CDON - Bokus

Alla länkarna går dock till boken på engelska, "Grass for His Pillow", då den svenska är slut hos förlaget. Väldigt tråkigt, men vill man hemskt gärna ha dem på svenska så kan man kolla runt på loppisar och liknande. Jag hittade alla mina inbundna på svenska hos Myrorna. :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar