söndag 15 september 2013

Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett

Titel: Den hemliga trädgården (The Secret Garden)
Författare: Frances Hodgson Burnett
Sidantal: 240

Handling: Föräldralös, sjuklig och bortskämd skickas lilla Mary Lennox från Indien till sin farbrors ensliga hem i det avlägsna England. Den ensamma flickan försöker anpassa sig till sitt nya liv, men vad är det för hemska skrik som väcker henne om nätterna?

Snart vänder Marys lycka och mysterierna klarnar. Hon får vänner - den snälla husjungfrun Martha, den härlige, okuvlige djurtjusaren Dickon och den buttre gamle trädgårdsmästaren Ben Weatherstaff. 
Och när hon finner nyckeln till en hemlig trädgård som varit låst i tio år öppnas en helt ny förtrollad värld för henne. Precis som trädgården börjar komma till liv igen och så sakteliga visar upp sina hemligheter, så börjar också Mary blomstra och finna glädje och lycka.

Jag måste bara berätta hur jag fick tag på den här boken! Jag pluggar ju till bibliotekarie och i den kursen vi har just nu så var det ett moment där vi skulle ut och ställa frågor till bibliotekarierna (utan att förklara att det är en skoluppgift) och observera hur bibliotekarierna sköter referenssamtalet. Jag frågade bibliotekarien om hon kunde hjälpa mig hitta en bok som jag älskade när jag var liten och sa att jag inte kom ihåg vad den hette. Jag berättade lite vad den handlade om och efter en stund kom hon på vilken jag menade. "Tänker du kanske på Den hemliga trädgården?" Jo visst, så var det ju. Och så var jag ju tvungen att låna hem den för det hade ju verkat konstigt att vara nostalgisk och sen inte låna den. Men jag har ändå tänkt läsa den igen ganska länge nu, så det var inte direkt så att jag grät över det. ;)

Recension: Som sagt så älskade jag den här boken som barn och jag var lite rädd för att jag skulle bli besviken på den nu. Men där hade jag fel! Så himla underbar bok det här är. 

Det är en fin historia om att växa upp under svåra förhållanden, om vänskap som växer i takt med en hemlig trädgård. Jag måste säga att jag blev riktigt förtjust i den där trädgården, den verkar så vacker och i just den här illustrerade utgåvan som jag lånade så får man ju dessutom se bilder på trädgården och jag tycker faktiskt att bilderna stämmer överens med hur jag såg det i huvudet när jag läste. Så där lummigt och vildvuxet. 

Jag tycker också om hur levande alla karaktärer är, de har sina egna tydliga personligheter.  Mary, Colin och Dickon, de tre barnen i boken, är så trovärdiga. Det är aldrig några tveksamheter om vem som är vem och hur den personen är. 

Så här fina illustrationer finns det hela boken igenom! Inte på varje uppslag, men väldigt ofta. 

Och så här ser det ut på första sidan i varje kapitel. En bild på en blomma och dess namn på svenska och på latin inom parentes. 

Minnesvärda citat/tankar/stycken: 
  • "När jag gick i skolan fick jag lära mej på geografin att jorden var rund som en apelsin och innan jag var tio hade jag förstått att ingen äger hela apelsinen. Ingen äger mer än sin klyfta och ibland räcker inte klyftorna åt alla. Men tro inte - ingen av er - att hela apelsinen är din, för då får du snart veta hur fel du har och det utan prut." 

Betyg: Jag älskar verkligen den här boken, så himla vacker. Illustrationerna gör ju inte direkt helhetsintrycket sämre, så Den hemliga trädgården får 5/5 av mig. :) 

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 

Köp boken: 
Den här utgåvan: Adlibris - CDON - Bokus 
Pocket (engelska): Adlibris - CDON - Bokus 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar