söndag 22 september 2013

En smakebit på søndag - Sagan om Ringen

På söndagar kan den som vill dela med sig av ett stycke ur den bok vi läser just nu. Tagen kommer från den norska bokbloggen Flukten Fra Virkeligheten.

Den enda regeln är att man inte får skriva något som spoilar handlingen i boken.



Min smakbit är från sidan 164 i Sagan om Ringen:

"Västanvinden förde med sig mäktiga, regntunga moln, som öste ut sin nederbördslast över Kummelbergens kala toppar. Allt man såg från fönstren var en grå gardin av fallande regn. Frodo stod i den öppna dörren och iakttog hur den förut dammvita stigen förvandlades till en hel liten bäck av mjölk, som bubblande försvann ner mot skogsdalen. Runt husknuten kom Tom Bombadill lufsande och viftade vilt med armarna som för att avvärja regnet - och faktiskt verkade han alldeles torr, när han hoppade över tröskeln. Det var bara skorna som var en smula våta."



14 kommentarer:

  1. Er det ikke en fantastisk fin bok? Jeg har lest den flere ganger, siden den første gangen jeg leste den som 14 åring. Den er blitt målet all fantasi jeg leser holdesopp mot, og det er kanskje ikke alltid en bra ting :-)
    Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt första gången jag läser den nu. Eller, har påbörjat den flera tre gånger tror jag, men nu har jag kommit längre än jag gjort tidigare och den är faktiskt mysig och väldigt bra!
      Tack det samma! :)

      Radera
  2. Jag har länge länge länge tänkt läsa trilogin, men den känns bara så oerhört tung att börja på :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, det är samma här! ^^ Men nu läser jag den för "tre på tre"-utmaningen så nu SKA jag läsa ut dem. :D

      Radera
  3. Läste de här tre i en utgåva. Jösses, vad den boken var tung och sidorna var så tunna att man nästan såg igenom dem :)

    SvaraRadera
  4. Gremmes at jeg ikke ennå har fullført denne boken:) Føler jeg er en av de få som ikke har lest den ut ennå. Fin bok da:) Kos deg med den!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är nog fjärde gången jag ger mig på Sagan om Ringen, men denna gången ska jag läsa ut den! ;) Tack, det ska jag göra. :)

      Radera
  5. Härlig bok (även om jag tyckte tat delen med Bombadill var den som tillförde minst...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket möjligt, men jag tycker han var härlig :)

      Radera
  6. Jag ska också läsa den... nångång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, just det där "nån gång" sa jag ganska länge om den här. ;)

      Radera
  7. Sv: Böckerna varierar i grad av hur fristående de är. Det sagt, så skulle jag vilja påstå att du kan läsa En vampyrs bekännelse och sedan inte läsa resten av serien om du vill. Den är väldigt fristående från resten och det är inte förrän i bok två som det börjar märkas av att det är en serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Jag kommer absolut att läsa första, får se hur det blir med resten av serien. :)

      Radera