söndag 8 september 2013

Min första smakbit på söndag - Och himlens vida väv


Då var det dags för min allra första smakbit på söndag!

Reglerna är enkla, skriv ner en smakbit (utan spoilers!) från den bok du just nu läser.



Om boken:
Och himlens vida väv är både första och sista delen i Sagan om klanen Otori. Den utspelar sig före första boken, Över näktergalens golv. Lian Hearn berättar här Otori Shigerus historia, från oerfaren klanarvinge till fruktad herre och intrigerande bonde.

Jag tänkte bjuda på två smakbitar (för att det är min första, eller nåt ^^). Den ena står som ett stycke på baksidan av boken och den andra har jag läst själv och tyckte det var så fint skrivet så ville dela med mig av det.

Stycket från baksidan: 
"Han kommer att döda mig nu och låtsas att det var en olyckshändelse och bli en förrädare precis som Kitano och Noguchi. Otori kommer att störtas och Mellersta landet att gå förlorat. 
Shigeru greps av ett raseri som han aldrig känt maken till, så vilt att alla tankar suddades ut. Och ut i tomheten strömmade den kraft han inte anat att han ägde förrän han förstod att han kämpade för sitt liv och allt han satte värde på. All respekt för Matsuda försvann, all vördnad han känt för den gamle mästaren var borta. Målmedvetet gick han till anfall."

Stycket som jag hittade själv: 
"Plötsligt kände hon att tårarna hotade. För att dölja dem reste hon sig. 'Om jag bara hade varit den där bondtösen! Men jag har ett tungt ansvar... för klanen, för min dotter.' 
'Fru Maruyama', sa han formellt när han också kom på fötter. 'Förtvivla inte. Det dröjer inte mycket längre.' Hon nickade, vågade inte säga något. Ingen av dem såg på den andra igen. Han böjde sig ner och samlade ihop sina tillhörigheter, stack svärdet innanför skärpet och gick upp för skogsstigen, medan hon gick tillbaka samma väg som hon hade kommit, med kroppen fortfarande hänryckt efter deras möte och själen redan darrande av skräck."


9 kommentarer:

  1. Jag läste ut Vid hägerns skarpa skri tidigare år och tänkte läsa om de tre första böckerna. Och himlens vida väv har jag läst, men jag kommer inte ihåg den så väl. Jag minns att jag tyckte om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Och himlens vida väv är mycket bättre än Vid hägerns skarpa skri. :)

      Radera
  2. Likte fuglene på siden din:) Takk for smakebiten!
    Kos deg videre med boken! Og ha en herlig mandag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara en standarddesign, men tack ändå! Ja, det ska jag göra och tack det samma! :)

      Radera
  3. Böckerna om Otori-klanen är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Tyckte väldigt om själva trilogin, hade inte saknat vare sig den här eller den allra sista (även om jag tyckte att den här var bättre).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nästan 4an var onödig så här i efterhand. Det kunde ha fått sluta som det gjorde i 3an. Men den här tyckte jag om faktiskt :)

      Radera