onsdag 11 september 2013

Och himlens vida väv av Lian Hearn

Titel: Och himlens vida väv (Heaven's Net is Wide)
Serie: Sagan om klanen Otori #5 (Tales of the Otori #5)
Författare: Lian Hearn
Sidantal: 585

Handling: Och himlens vida väv handlar om Shigerus liv från att han var barn, vi får veta vad som hände när Otori förlorade slaget vid Yaegahara, ta del av Shigerus personliga förluster av sin far och bror och hur det kom sig att han började föra anteckningar om Släktet. Allt leder fram till den punkt där Över näktergalens golv började, när han fann Takeo i den lilla bergsbyn Mino.


Recension: Åh. Jag tycker den här boken var så fruktansvärt vacker på något vis. Allt jag saknade i Vid hägerns skarpa skri kom tillbaka i den här. Alla fantastiska miljöbeskrivningar och att man får lära känna Shigeru lite närmare och jag tycker verkligen om honom.

Trots att jag läst om vissa händelser i de tidigare böckerna och visste hur det skulle gå så satt jag ändå där på helspänn och önskade att det skulle vara annorlunda. Kärlekshistorian mellan Shigeru och Naomi var riktigt vacker och det gjorde så ont att läsa.

På tal om Shigerus kvinnliga kontakter blev jag ganska förvånad över att läsa om Akane. I början tyckte jag om henne för hon verkade vara en sån sällsynt fri själ som kvinnorna inte brukar vara i den här serien, men... sen tyckte jag in om henne mer. Mer kan jag inte säga utan att spoila.

Jag gillade hur Lian Hearn presenterade några personer och vävde redan innan personerna kom in i handlingen in lite ledtrådar som fick en att känna sig smart när man klurade ut vem det var.



Minnesvärda citat/tankar/stycken: 

  • Detta är en dikt som skrevs av Naomi till Shigeru.
    "Som späda bräkenskott
    mitt barns fingrar.
    Oväntat, i somras
    - frost.
    "
  • "Man är aldrig så dåraktig som när man är i förälskelsens våld." - Otori Shigemori
  • "Låt svärdet sitta kvar i skidan så länge du kan, men när du väl har dragit det ska du bruka det utan tvekan." - Matsuda Shingen


Sammanfattning av serien: Jag älskar verkligen den här serien, den är så himla vacker och annorlunda mot annat jag har läst. Så här i efterhand kan jag tycka att fjärde boken (Vid hägerns skarpa skri) var lite onödig. Den utspelade ju sig 15 år efter tredje boken och... nä, jag tycker bara den var överflödig. Serien hade varit perfekt om det hade slutat med Under lysande måne och sen Och himlens vida väv direkt efter den.

Betyg: Jag ger Och himlens vida väv 4/5 poäng och det är också vad jag ger hela serien.

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 


Böckerna i serien: 
1. Över näktergalens golv 
2. På kudde av gräs 
3. Under lysande måne 
4. Vid hägerns skarpa skri 
5. Och himlens vida väv

Köp boken:
Pocket: Adlibris - CDON - Bokus




5 kommentarer:

  1. Det är en sådan sjukt bra, välskriven och fin serie! :D

    SvaraRadera
  2. För inte så länge sedan läste jag en fantastisk bok!! How to exterminate stupidity heter den. Den påpekar den officiella pessimismens logiska självmotsägelser, räknar upp moderna upptäckter, och bevisar faktiskt att det finns hopp, både om att bli smart och stoppa miljöförstöringen, och om att programmera om sin egen kropp för att anpassa sig till den miljöförstöring som ändå skett innan den stoppas. Det är helt enkelt en sådan jättebra vetenskaplig optimistisk bok som kan få folk att omedelbart sluta försöka ta livet av sig och istället glatt börja fira de vetenskapliga framstegen! Dessutom kostar den bara 149 kronor att beställa från http://litenupplaga.se/1198 och enligt rykten på Pure science Wiki kommer den att säljas ännu billigare på Bokmässan i Göteborg 26 till 29 September, där det dessutom sägs gå att få boken signerad av författaren efter hans tal 14.15 till 14.25 på lördag 28 september!

    SvaraRadera
  3. Detta är den enda boken som jag inte har läst av alla böcker i serien. Har dragit mig för att läsa för att det är en riktig tegelsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den var bättre än "Vid hägerns skarpa skri". Det är kanske en liten omställning att vänja sig att läsa från en annan synvinkel av historian, men annars gick den ganska snabbt att läsa. :)

      Radera