tisdag 10 september 2013

Top Ten Thuesday – Böcker jag skulle vilja se som film


Det verkar bli en premiärvecka för mig, för nu är det dags för min allra första Top Ten Thuesday! Jag gillade frågan för den här veckan, så här kommer den: 

Top Ten Books I Would Love To See As A Movie/TV Show (set in a perfect world...in which movies don't butcher the books we love.)



  • Temeraire
    En serie på sju böcker som handlar om Napoleonkriget - med drakryttare! Peter Jackson (som gjorde Sagan om Ringen) har visserligen köpt filmrättigheterna till den, men det verkar gå segt. Fattar ni hur bra det kan bli om det blir av?! 
  • Sagan om klanen Otori
    Så klart jag vill ha med dem! Läste ut sista boken igår och jag älskar den serien så himla mycket. Blir sugen på att läsa mer om den kulturen, från medeltidens Japan. De har potential att bli fantastiska filmer. 
  • Sotarpojken
    En av mina favoritböcker. Handlar om att pojkar såldes som sotarpojkar för att rädda sina familjer undan svält. I just den här får man följa Giorgio och ta del av hans vardag. Skulle älska att få se den som film, eller miniserie. 
  • Blodsarvet
    Det är den svenska fantasyserien på tre böcker som jag tjatade om i en jerka för inte så länge sedan. Jag har i och för sig inte läst sista boken än, men jag tror jag kommer tycka om den. Det görs alldeles för få svenska filmer som inte är deckare, så den här serien skulle jag definitivt se! 
  • Eragon
    Om vi ignorerar det faktum att första boken blev film, blev flopp och inte fick någon uppföljare så skulle jag vilja se resten också. Älskar serien och om till exempel Peter Jackson skulle göra dem som han gjorde Sagan om Ringen (och som jag hoppas att han gör Temeraire), så skulle det kunna bli hur bra som helst! 
  • Vargbröder
    De hör böckerna läste jag när jag var lite yngre, men jag minns att jag älskade dem. Gillar Toraks förhållande till skogen och så, de är spännande och otroligt mysiga på ett sätt. Det var tal om att göra film av dem, men jag vet inte vad det blev av de planerna. Men det skulle varit trevligt att få se dem som film. 
  • I am Ozzy
    Ozzy är min man. Jag älskade hans bok så mycket, satt och skrattade högt typ hela tiden för jag älskar hans humor (han är britt, hallå!). Det skulle vara skitkul att få se mina favoritincidenter på film. :D
  • Vampire Academy
    Nu kommer ju visserligen första filmen snart, men detta är för hela serien. Hoppas verkligen att den blir en succé så att de kan göra film av alla böckerna. (Brukar ALDRIG fangirla men: Dimitri, Dimitri, Dimitri <3) 
  • Sunshine
    En mysig, spännande och väldigt annorlunda vampyrbok. 
  • Grottbjörnens folk
    Det finns en film på första boken redan, minns att jag såg den innan jag läst böckerna och tyckte den var skitdålig. Det skulle vara trevligt med en bra film för alla böckerna för jag är fascinerad av tidsepoken och gillade att läsa om hur de tillverkade olika saker och liknande.


7 kommentarer:

  1. Hmm, ja Ozzy kanske skulle vara kul att se. Nu finns ju dock redan en reality show.. Vampire Academy nästan hatar jag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart, men det är ju mer vad de har för sig nu för tiden. Skulle vara kul att se en film om hans vilda ungdom, när Black Sabbath blev stora osv. :D Haha, jaså? Smaken är olika. :)

      Radera
  2. Några jag borde läsa innan de blir film i så fall ;)

    SvaraRadera
  3. Konstigt det där, jag har sett både Eragon och Grottbjörnens folk. Och jag tyckte de var bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, smaken är olika! Jo, Eragon kanske jag hade gillat om jag inte hade läst boken och grottbjörnens folk var jag nog lite för ung för när jag såg den. Får nog se om den någon gång. :)

      Radera
  4. Blodsarvet har jag precis läst första boken i och jag tänkte lite på filmatisering!

    SvaraRadera