lördag 12 oktober 2013

Bokbloggsjerka 11-14 oktober: karaktärer jag identifierar mig med


Det var länge sedan jag var med på bokbloggsjerkan. Jag gillade veckans fråga så den ska jag ta och svara på nu!

Finns det någon karaktär/några karaktärer som du kan känna igen dig i? Vem/vilka i så fall och på vilket sätt? 


Twilight har ju fått lite (ganska mycket) kritik genom åren, så det är nästan att jag inte vågar erkänna det, men jag kan verkligen identifiera mig med Bella. Hur hon är som person.

Jag känner igen mig i att vi båda är ganska introverta och analytiska. Hon behöver inte mycket kontakt med andra människor, hon trivs i alla fall med att vara för sig själv. Det är jag i ett nötskal. Hon analyserar situationer från alla håll och kanter och är väldigt självständig. Det stämmer också in på mig. Jag känner till och med igen småsaker som att när hon försöker att undvika att tänka på någonting, så blir hon väldigt metodisk och gör saker i tur och ordning och koncentrerar sig på vad hon gör. Precis sån är jag med!

Jag ser helt enkelt väldigt många likheter mellan mig och Bella och jag tycker verkligen inte att hon är så svag som hon har fått en bild om sig att vara. Det kommer nog mest från filmerna i så fall, för det är verkligen inte så jag ser henne.


Jag kan också känna igen mig en del i Arya från A Song of Ice and Fire, jag är bara inte lika... arg. Men det skulle jag antagligen vara om jag hamnade i hennes situation. Jag ser Arya som en självständig tjej som klarar saker själv. Jag säger inte att jag är skitbra på att klara av massa saker men jag vill alltid försöka och är inte den som gapar på hjälp så fort något är lite svårt.


En till person jag kan känna att jag liknar ibland är Ginny Weasley. Alltså hur hon är i böckerna, för hon får inte så mycket utrymme i filmerna och ärligt talat så stämmer inte film-Ginny så himla bra överens med bok-Ginny. Vi har båda den egenskapen att när någon trampar på dem vi tycker om, så kan vi säga ifrån och om vi har starka åsikter om någonting så hörs det.

Sen är såklart ingen av dem någon exakt kopia på mig, men det finns drag hos dem som jag känner igen hos mig själv. Det finns säkert hundra personer till med liknande personligheter men det är de här som jag tänkte på först.

16 kommentarer:

  1. Ginny är en mysig tjej, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är definitivt underskattad :)

      Radera
  2. Håller med om Bella. Hon är en egen och stark individ. Och är det något jag lärt mig den här veckan är det att en kan vara en stark kvinna men samtidigt vara oerhört skör och blir så jävla ledsen över killen en älskar. Älskar Arya! Vet dock inte vilken karaktär jag skulle vara. Kanske Bella då. I New Moon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, det är inget svagt med att bli ledsen och visa att man bryr sig!

      Radera
  3. Så där är det, filmkaraktärerna och bokkaraktärerna stämmer sällan överens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, sen har ju säkert alla människor olika uppfattningar om karaktärerna också. Så det blir svårt att föra över från bok till film.

      Radera
  4. Arya är cool :-) Gillar att du tar upp Ginny Weasley, som ju annars står lite i bakgrunden för de mer "kända" Harry Potter-karaktärerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaste ungen ever! Jag har alltid gillat Ginny :)

      Radera
  5. Jag har också gemensamt med Bella, är ganska tillbakadragen och trivs bra för mig själv, i alla fall så länge jag har mina djur runt omkring mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utan djuren skulle det bli väldigt tomt. :)

      Radera
  6. Twilight har jag inte läst. Inte heller Game of thrones, men den har jag i alla fall sett två säsonger av :) Arya är en av mina absoluta favoriter i TV-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arya blir bara mer och mer badass hela tiden :)

      Radera
  7. Jag gillar att du tänkt till ordentligt!
    Häller med om att Bella inte är så svag som hon framställs som. Tyvärr finns ju åsikten att man inte kan ha känslor o vara stark samtidigt.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst om några av de karaktärerna, men du beskriver dem väldigt bra!

    SvaraRadera