lördag 19 oktober 2013

Bokbloggsjerka 18-21 oktober: författare jag beundrar

Veckorna går ju så snabbt så man knappt hinner blinka och nu är det dags för jerkan igen! Veckans fråga lyder: "Finns det någon författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva?"

Jag har två stora favoriter. De finns nog inga tvivel om vilka det är, nämligen:

J. K. Rowling - Jag älskar henne för att hon med sin berättelse om Harry Potter lyckats trollbinda mig i över 10 år. För att hon gett liv åt så många olika karaktärer, som får mig att skratta och gråta i lika mått. För att det aldrig funnits någonting som, för mig, har slagit Harry Potter och för att mina första exemplar av böckerna står i bokhyllan, sönderlästa och tejpade. För att jag läst dem så många gånger att sidorna faller ur men ändå inte kan göra mig av med dem och köpa nya. (Måste nog rama in dem eller nåt...)

Och så har vi George R. R. Martin. Jag har läst hans serie A Song of Ice and Fire, slagits med häpnad om och om igen över hur skicklig han är. Hur han kan skapa karaktärer som jag hatar och älskar på samma gång. Hur en människa kan skapa en helt ny gigantisk värld, med fem religioner och tusentals karaktärer, och väva ihop en berättelse av det utan några som helst plot holes övergår mitt förstånd.

Sen måste jag bara få peta in Melina Marchetta på ett hörn också. En nyvunnen kärlek för mig. Läste ju nyligen ut Jellicoe Road och holy snap vad hon kan skriva! Jag älskar hennes språk, hennes långa och träffsäkra beskrivningar. Jag måste verkligen läsa hennes andra böcker också, hoppas de är lika fantastiska.

Bara för att båda är med. ^^

12 kommentarer:

  1. Rowling gillar jag också :) De andra två har jag faktiskt inte läst något av ännu!

    SvaraRadera
  2. Åh, fantastiska författare! Rowling kommer alltid att vara min all-time-favorit. Har ju växt upp med Harry :) Marchetta är väldigt bra hon med! Har bara läst två böcker av henne (Jellicoe & Finnikin), och gillade båda! Och jaaaaaa Martin!! Har ju typ precis upptäckt hur awesome han är. Ser fram emot att få läsa fler böcker av honom! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. We are the Harry Potter-generation. ♥ Jag har bara läst Jellicoe Road, men är verkligen sugen på hennes andra böcker nu! Ja, han är verkligen awesome! Måste kolla upp hans andra böcker också.

      Radera
  3. Rowlings Harry Potter-böcker är ju helt outstanding!! Av Martin har jag läst första boken i Sagan om is och eld och den är helt fantastisk. Av Marchetta har jag Jellicoe Road stående i bokhyllan och den skall läsas nu under hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! :) Då har du något att se fram emot. :)

      Radera
  4. Rowling är verkligen otrolig med sin aldrig sinande fantasi.

    SvaraRadera
  5. Rowling är ju så självklar favorit att beundra att man glömmer bort att ta med henne. Är lite märkligt att jag faktiskt inte har en egen kopia av serien, borde kanske köpa den nya boxen... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så kan det gå. ^^ Den nya är så fin! :)

      Radera
  6. Håller helt klart med om Rowling och Martin! Båda två duktiga författare (om bara Martin kunde skriva liiite fortare!) ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och jag håller helt med dig också! ;D

      Radera