måndag 28 oktober 2013

Feber av Maggie Stiefvater

Titel: Feber (Linger)
Serie: Mercy Falls Vargar #2 (The Wolves of Mercy Falls #2)
Författare: Maggie Stiefvater
Sidantal: 268

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Förra året var det här vad jag ville. Jag hade många skäl att önska att jag var en del av vargflocken i skogen bakom mitt hus. Men nu iakttar jag inte längre vargarna och väntar på att en av dem ska komma till mig. Istället är det vargarna som iakttar mig och väntar på att jag ska komma till dem. 

Grace borde vara lycklig. Sam har klarat sig genom hela vintern utan att förvandlas till varg. Men en våldsam feber rasar i hennes kropp och för var dag som går växer vargen inom henne sig allt starkare och hotar att ta över henne. Kommer hon att förvandlas när vintern kommer?

Recension: Jag tycker bättre om den här än första boken, Frost. Det är nog ganska ovanligt att en serie bara blir bättre och bättre, ofta är ju första boken bra och så går det utför efter det.

I Feber tycker jag det märks ganska tydligt att författaren känner sig mer hemma i berättelsen och allt känns mer naturligt och äkta. Att det är två point of wiev-karaktärer till, Isabel och Cole St. Clair, tycker jag bara är en fördel. Först blev jag rädd att det bara skulle bli två personer till att blanda ihop med varandra, men så blev det inte. Cole och Isabel är väldigt annorlunda båda två och tillför ett helt annat djup till berättelsen än vad Grace och Sam gör. Cole är ju dessutom riktigt underhållande att följa.

Till skillnad från Frost så väckte Feber helt klart mycket mer känslor hos mig. Både för personernas öden och för att de var mer levande och lättare att identifiera sig med.

Spoiler, markera texten för att läsa: [Alltså. Blev så himla arg på Graces föräldrar! Hon låg liksom på sjukhuset och spydde blod och hennes pappas första prioritet var att slå till Sam för att hon smet till honom. What the..? Hon är nästan myndig och är typ världen mest ansvarstagande tonåring. Jag var allmänt förbannad på dem genom hela boken för deras moralpanik efter 17 år av försummelse.]

Minnesvärda citat/tankar/stycken:

  • "Drick tillräckligt mycket av det här, och du kommer att paddla till Kina i det där badkaret." - Cole
  • När de var i musikstudion och man fick veta en grej om Cole. 


Betyg: Den var bättre än Frost, men ändå inte riktigt i omg-vad-bra-nivå, så den får 3+/5.

Klicka här för att komma till alla böcker jag tycker om!

Böcker i serien:
1. Frost
2. Feber

2 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet, Isabel och Cole gjorde hela boken kan jag tycka. Och håller fullständigt med om spoilerbiten! FY FAN var så förbannad hela jäkla tiden de där idioterna dök upp. Ush, ville bryta mig in i boken och skälla ut dom! Så där kan en ju inte bete sig på riktigt?

    SvaraRadera