torsdag 17 oktober 2013

Frost av Maggie Stiefvater

Titel: Frost (Shiver)
Serie: Mercy Falls Vargar #1 (The Wolves of Mercy Falls)
Författare: Maggie Stiefvater
Sidantal: 284

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Sedan öppnade jag ögonen och här fanns bara Grace och jag - ingenting annat, bara Grace och jag - hon som pressade ihop läpparna som för att behålla min kyss inom sig, och jag som höll ögonblicket i händerna som en skör liten fågel.

I åratal har Grace betraktat vargarna i skogen bakom huset. Speciellt en varg fascinerar henne - vargen som räddade livet på henne som barn. Hennes varg. Sam är den vargen och några dyrbara månader varje sommar får han vara människa innan frosten tvingar honom att förvandlas igen. Ödet för dem båda samman och nu kan de inte leva utan varandra. Men vintern är nära och sam för en ojämn kamp för att förbli människa och för att få stanna hos Grace.

Recension: Jag gillar verkligen idén med vargarna i den här serien. Det är liksom inga vanliga varulvar som förvandlas vid fullmåne, utan de förvandlas när det är kallt väder. Jag gillar också att de verkligen blir vargar, så när de förvandlas så har de inte sina egna tankar och värderingar, inte heller några mänskliga minnen. Det gör det hela så definitivt på nåt vis.

Tyvärr tycker jag det brister lite i berättarrösterna på grund av att Sam och Grace har egna kapitel. Deras berättarröster är alldeles för lika (även om de beskrivs som ganska olika) för att jag ska se det som en fördel. Jag vande mig efter ett tag men i början tyckte jag det kändes hemskt löjligt.

Handlingen är ju inte direkt originell men boken är ändå medryckande. Jag läser snabbt sida efter sida, för den är ju spännande och underhållande. Jag vill veta vad som kommer hända, jag bryr mig om dem för de är ju söta ihop. Men det var inte direkt någon wow-känsla, tyvärr.

Jag läser dock andra boken nu och tycker den är bättre. :)

Minnesvärda citat/tankar/stycken:
  • När de var i den där godisaffären och de pratade med tjejen i kassan. Det var gulligt. 
  • Det mesta Rachel sa, himla pratmaskin, haha! Och att hon kallade Sam för "Pojken" hela tiden. 

Betyg: Den hade sina brister men den var ändå underhållande och en riktig bladvändare, så den får 3/5 av mig. 

Klicka här för att komma till alla böcker jag tycker om!

Böcker i serien:
1. Frost
2. Feber
3. För evigt


2 kommentarer:

  1. Gillar också déen med vargarna, men det var ingen bok jag fastnade för. Jag hade inget emot att de olika berättarrösterna hade egna kapitel, men däremot var de alldeles för lika och ibland var jag tvungen att kolla vem som var "jag".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att de var för lika var mest mitt problem också. Tycker dock att trean (hittills) är bättre än både ettan och tvåan. :)

      Radera