tisdag 15 oktober 2013

Jellicoe Road av Melina Marchetta

Titel: Jellicoe Road
Serie: -
Författare: Melina Marchetta
Sidantal: 419

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Som barn överges Taylor på 7-eleven av sin mamma. Sex år senare börjar det förflutna komma ikapp henne då ännu en person i hennes närhet försvinner, och en annan återvänder. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola för fullt och ett manuskript visar sig innehålla nyckeln till Taylors förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden sammanflätade med Taylors?



Recension: Innan jag började läsa den så var jag lite rädd för att jag skulle bli besviken, just för att typ alla verkar älska den och för att jag hade skyhöga förväntningar. Höga förväntningar kan ju vara det som i slutändan dödar en bok. Men jag säger då det... orolig hade jag inte behövt vara!

Jag vet inte ens vart jag ska börja för att förklara hur mycket jag älskar den här boken. Jag sögs in i handlingen med en gång och språket är så himla levande med klockrena formuleringar och beskrivningar. Det här är en sån bok som jag ville läsa ut i ett svep, men som jag tvingade mig att lämna några gånger för att hinna reflektera över vad som hänt och jag tror man tar till sig allt bättre då. Under tiden som jag inte läste den så gick jag och tänkte på den hela tiden. Verkligen hela tiden.

(Älskar att det är Storm of Swords han håller i ^^

Jag var kanske inte riktigt 100 % med i början, för det är en del att hålla reda på med tillbakablickarna och alla namn som man inte vet vilka det är. Men, när man kommit över det så är den verkligen så olik någon annan YA-bok jag någonsin läst förut. Så himla välgenomtänkt och spännande. Ledtrådarna kommer i precis lagom takt och jag var på helspänn hela tiden.

Jag tycker om karaktärerna också, de är verkligen levande på sina egna vis. De är inte som i många andra böcker, att det är en uppsättning personer med noll personlighet och man misstar dem för varandra. De är verkligen speciella, underhållande och jag älskar berättarrösten.

Jag skulle nog vilja påstå att Jellicoe Road är den bästa bok jag någonsin läst. No kidding, den är helt underbar.  ♥


Minnesvärda citat/tankar/stycken: 

  • "Go to hell."
    "Been there. Trust me. It's so overrated."
  • "Is a person worth more because they have someone to grieve for them?"
  • Detta. (Typ en halv sida lång monolog av Jonah Griggs som jag tog med i smakebit på søndag.)
Andra böcker jag läst av Melina Marchetta:
Saving Francesca

Betyg: Allt detta hyllande kan ju inte leda till något annat än 5/5 och ett stort fett: 

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar!

2 kommentarer:

  1. Det är nästan lite skämmigt att jag inte har läst denna än, trots att jag faktiskt har den hemma i bokhyllan! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar ju inte lova nåt såklart, men jag hoppas du gillar den när du väl läser den! :)

      Radera