söndag 6 oktober 2013

Sagan om Ringen av JRR Tolkien

Titel: Sagan om Ringen (The Fellowship of the Ring)
Serie: Sagan om Ringen #1 (The Lord of the Rings #1)
Författare: JRR Tolkien
Sidantal: 483

Handling: Det är fest hos hoberna, ett godmodigt folk som vill leva i lugn och ro med skummande öl och goda historier. Men i deras ägo finns en märkvärdig ring. Härskarringen, som kan förvandla gott till ont. Långt bort i skugglandet Mordor gör den onde trollkarlen Sauron upp planer på att erövra ringen. Hoberna har bara en utväg - att förstöra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet utvalt sällskap med hoben Frodo i spetsen ger sig iväg på det ödesdigra uppdraget, en vandring fylld av äventyr och fasor.




Recension: Woho, äntligen har jag tagit mig igenom den! Jag förstår inte varför det har varit så svårt innan. Visst är den lite seg i början, men när jag väl tagit mig över de 100 sidor där det tagit stopp förr, så var den faktiskt riktigt bra. Sidorna flög fram och jag tycker verkligen den var rolig att läsa.

Jag tycker på ett sätt att introt var lite för långt, det var segt med alla beskrivningar om hober och deras matglädje. Men det var samtidigt mysigt och bra för man får en känsla för hur de är och man lär känna dem bättre och förstår varför de gör vissa val när de är ute på sin vandring sen.

Jag var lite rädd för att den skulle vara seg när de kom ut på vandringen, för det händer ju inte så mycket egentligen. Men jag blev faktiskt överraskad, och lite förvånad över att jag blev så himla rädd för de svarta ryttarna. Har nog inte varit så rädd sen när Voldemort drack av enhörningsblodet i den förbjudna skogen i Harry Potter, haha! (Så där att man drar upp fötterna i soffan och flyttar på sig så att man inte sitter med ryggen mot något fönster. ^^)

Någonting jag verkligen saknar i filmerna som finns i boken är sångerna! Alla dessa sånger som de knåpade ihop och sjöng för varandra under färden, när de vilade och när de träffade nya personer. De är ju underbara! Verkligen tråkigt att de inte är med i filmerna.

Minnesvärda citat/tankar/stycken: 
  • "Många som lever, förtjänar att dö. Och en hel del, som dör, hade förtjänat att leva. Kan du ge livet tillbaka till dem? Kan du inte det, ska du inte vara så ivrig att utdela dödsdomar." - Gandalf

Betyg: Jag blev förvånad över hur mycket jag tyckte om den när jag väl kommit över vad-seg-den-är-tröskeln. Efter det blev den skrämmande, mysig och underhållande i en härlig blandning. Så jag ger den 4/5 poäng. :) 

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar!

Böcker i serien: 
1. Sagan om Ringen
2. Sagan om de två tornen
3. Sagan om konungens återkomst

Köp boken: 
Inbunden: Adlibris - CDON - Bokus
Pocket: Adlibris - CDON - Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar