tisdag 22 oktober 2013

Top Ten Thuesday - namn på karaktärer

Veckans ämne i Top Ten Thuesday är namn man tycker om eller bara namn som är ovanliga.

1. Daenerys Targaryen: (A Song of Ice and Fire) Jag gillar att det ser så komplicerat ut när man läser det, men att det ändå är så lätt att uttala. Snyggt helt enkelt.

2. Petyr Baelish: (A Song of Ice and Fire) Jag vet inte riktigt vad det är jag gillar med det namnet, men någonting är det. Det låter bra på något vis.

3. Saphira: (Eragons drake i Arvtagaren.) För att hon är blå och det är ett fint namn.

4. Sunshine: (Huvudpersonen i boken Sunshine av Robin McKinley.) Det är ovanligt och fint och passar bra ihop med hennes egenskaper.

5. Shirakawa Kaede: (Sagan om klanen Otori) Jag gillar nästan alla namn i den serien, men hennes är lite extra fint tycker jag.

6. Cole St. Clair: (The Wolves of Mercy Falls) Det känns som ett udda namn, och han är en udda karaktär.

7. Dimitri Belikov: (Vampire Academy) Alltså, allt är så perfekt med den mannen så att jag till och med älskar hans namn på grund av det. Makes perfect sense. (Och jag som inte ens brukar fangirla över folk i böcker? Någonsin? Men okej då.)

8. Peeves: (Harry Potter) Hans namn betyder "irritera", "förarga" så någon närmare förklaring behövs nog inte. ^^

9. Voldemort: (Harry Potter) Att hans namn betyder "flykt från döden" känns ganska passande.

10. Remus Lupin: (Harry Potter) Det är verkligen ett perfekt namn för en varulv!

3 kommentarer:

  1. Just fantasy har en förmåga att sätta bra namn på sina karaktärer, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ofta bra och betydelsefulla namn i fantasy. Tycker det är kul :)

      Radera