tisdag 26 november 2013

Sagan om de två tornen - JRR Tolkien

Titel: De två tornen (The Two Towers)
Serie: Sagan om Ringen #2 (The Lord of the Rings #2)
Författare: JRR Tolkien
Sidantal: 406

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Den lille hoben Frodo och hans följeslagare är på väg mot Mordor för att förgöra den ödesdigra ringen som kan förvandla gott till ont. På äventyrliga stigar når de allt längre in i skuggornas rike och möter både vänner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans anhang av aparmade vandaler, hemska vålnader och mekaniska monster är redan i farten medan de vita trollkarlarna, de stjärnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till förtvivlat motstånd.


Mina tankar: Jag har fått för mig att jag gillar den första delen mest. Det är väl en tanke jag har för att början på första filmen är så himla mysig; fin musik, glada hober och Gandalfs raketer. Jag älskar verkligen början. Efter det har jag ärligt talat alltid blandat ihop vad som egentligen händer i vilken film. Men nu när jag läst dem så kommer jag ihåg allt så mycket tydligare och jag blev lite förvånad när jag märkte att jag faktiskt tycker mer om andra boken än den första.

Det händer mer intressanta saker i De två tornen. Jag älskar den delen när Gollum är Frodo och Sams vägvisare. Mina känslor för honom är väldigt motstridiga, å ena sidan ryser jag av äckel för han är verkligen en hal typ den där. Å andra sidan så tycker jag så himla synd om honom. Men han är verkligen underhållande att läsa om, älskar sättet han pratar på, både om och för sig själv.

Jag tycker väldigt mycket om Enterna (träden). Avsnittet om dem var ganska drygt att ta sig igenom men det var samtidigt roligt att läsa eftersom de är så annorlunda och intressanta.

Det enda jag har lite "problem" med är att den är ganska seg på sina ställen. Men jag tror att mycket av det beror på det gamla språket. Jag är ovan vid det och jag är säkert också lite bortskämd med det i allmänhet höga tempot i dagens litteratur. Det gör att jag inte kastar mig över varje tillfälle att läsa den, men när jag väl gör det har jag svårt att slita mig, för den ÄR spännande!

Jag har kommit halvvägs in i Konungens återkomst och jag vågar nog säga redan nu att De två tornen är min favorit i serien.

Betyg: En smaskig 4a får den!

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar!

Böckerna i serien: 
2. De två tornen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar