lördag 9 november 2013

För evigt av Maggie Stiefvater

Titel: För evigt (Forever)
Serie: Mercy Falls Vargar #3 (The Wolves of Mercy Falls #3)
Författare: Maggie Stiefvater
Sidantal: 352

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handlingen innehåller spoilers för er som inte läst de tidigare böckerna. 
Handling: När vi kysstes spelade det ingen roll att jag hade varit varg för några timmar sedan eller att jag skulle bli varg igen. Det spelade ingen roll att tusentals fallgropar väntade på oss så fort vi lämnade det här ögonblicket. Allt som betydde något var det här: våra näsor mot varandra, hans mjuka läppar, värken i mitt bröst. 

Tiden håller på att rinna ut för vargarna i Mercy Falls. Ingen kan stoppa jakten som ska utrota vargarna en gång för alla. Sam är förtvivlad, det är inte sommar än och Grace är fortfarande varg. Ska han och Cole lyckas hitta ett botemedel mot vargviruset innan det är för sent?

Recension: Av alla tre böckerna så tycker jag faktiskt mest om den här. Den var spännande på ett sätt som Frost och Feber inte var.

Det var intressant att läsa om Coles forskning runt vargviruset, om hans teorier och bakgrunden om hans pappa. Gillade också att läsa om Isabel och hennes föräldrar. Ah, dessa konflikter! ♥ Missuppfatta mig inte, tycker föräldrarna i den här serien är en bunt rövhål, men jag älskar att jag får massa upproriska känslor av att läsa om det. ^^

När jag först läste slutet så bläddrade jag vidare efter fler sidor, för det kändes så tvärt och oavslutat. Det kom så plötsligt. I kapitlet före var det full action och en massa serious shit going on, och sen hoppade det i tiden och jag var inte beredd alls. Men när jag tänkt på det ett tag så är jag faktiskt nöjd med slutet och att det lämnades öppet för spekulationer. Grace och Sam har ju faktiskt pratat en del om framtiden under bokens gång, så det behövde inte vara så tydligt med ett "sen hände detta"-slut. 

Även om Grace och Sams kärlekshistoria känns väldigt rätt och självklar så har jag hela tiden tyckt mer om Cole och Isabels del av böckerna. Det är möjligt att de kanske är lite för lika varandra för att det ska vara hälsosamt, haha. Men jag gillar dem och de var underhållande. Nu längtar jag till del fyra som kommer i juni 2014, eftersom att den kommer att handla om Cole och Isabel. 


Spoiler (markera för att läsa): 

  • Tycker det var lite konstigt att polisen Koenig hjälpte dem att skaffa nytt ställe att bo på. Alltså, han ville inte att nyheten om vargarna skulle komma ut, men det var verkligen en total vändning mot hur han varit innan. 
  • Jag ville veta mer om Beck! Sam fick ju bara en liten pratstund med honom innan han blev varg igen. 


Minnesvärda citat/tankar/stycken: 
  • Där jag låg på balkonggolvet hade jag två utsiktsmöjligheter - tegelväggarna på byggnaderna på andra sidan gatan, eller kvadraten av färglös himmel ovanför mig. Alla städer såg likadana ut när man låg på rygg. - Cole
  • Livet var en tårta som såg god ut på hyllan i bageriet, men som förvandlades till sågspån och salt när jag åt av den. - Cole

Betyg: Jag tycker bäst om denna i serien, men den kommer inte riktigt upp i level: älsklingsbok. Men en go 3+/5 får den i alla fall. 

Klicka här för att komma till alla böcker jag tycker om!


Böckerna i serien: 
1. Frost
2. Feber
3. För evigt


2 kommentarer:

  1. Tack för boktipset! Sånt behövs alltid på hösten/vintern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det :) Och ja, det håller jag med om!

      Radera