söndag 17 november 2013

Smakebit på søndag - Sagan om de två tornen

Det är söndag och dags för en smakbit på boken jag läser för tillfället. Det ordnas som vanligt av Flukten fra virkeligheten. :)

Jag läser just nu Sagan om de två tornen och smakbiten kommer från sidan 241:
"Ibland tyckte de, att de i det ofruktbara landskapets döda tystnad hörde svaga ljud bakom sig, en sten som föll eller inbillade steg av fötter som daskade mot klippgrunden. Men var gång de stannade och stod stilla och lyssnade, hördes ingenting mer, ingenting utom vinden som suckade över stenarnas skarpa kanter - fast också det och just det påminde dem om ett slags andhämtning som sakta väste fram mellan vassa tänder."

Gah. Någonting med det här stycket fick mig att rysa och bli mörkrädd. Miljöbeskrivningen vävs så himla bra ihop med att de blir betraktade. Älskar det!

17 kommentarer:

  1. Jag har så svårt för så detaljerade miljöbeskrivningar, men någon gång måste jag försöka ta mig igenom hela serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka att det är rätt intressant, men kanske lite segt i längden. :)

      Radera
  2. Hu, känns... obehagligt. Jag är glad att jag tagit mig igenom de här böckerna, men omläsning är nog inte aktuellt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det gör det verkligen! Det kommer nog inte jag heller att göra, men jag är ändå glad över att ha läst dem. Bara trean kvar nu! :)

      Radera
  3. Blev helt fångad av de här böckerna när jag läste dem, men säger som Monika, tror inte att det blir en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det räcker med en gång för mig med. Tar så lång tid att ta sig igenom dem :/

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Många år sedan jag läste den, men nog är han skicklig.

    SvaraRadera
  5. Har ikke lest disse bøkene men kunne tenkt meg det en gang. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat så känns det ju fint att kunna säga att man läst dem. ;)

      Radera
  6. Dette er noen av mine favorittbøker og jeg har lest dem flere ganger. Men jeg møter også på partier som kan få meg til å skjelve litt. :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha favoritböcker som man läser flera gånger. :)

      Radera
  7. Åh, det var länge sedan jag läste den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Jøss, jeg tror ikke jeg har lest "Ringenes Herre" på minst ti år! Kanskje jeg skulle ha det som nyttårsforsett å lese de tre bøkene neste år? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inget som går upp mot lite nostalgiläsning ibland. ;)

      Radera
  9. Tack för smakbiten och påminnelsen om böcker jag läst för länge länge sedan..

    SvaraRadera
  10. Høres bra ut! Filmene har jeg sett to ganger og har veldig lyst til å lese bøkene :)

    SvaraRadera