lördag 21 december 2013

Bokbloggsjerka 20-23 december: om bokliga löften

I årets sista bokbloggsjerka undrar Annika vad vi har för bokliga löften inför det nya året.

Jag har en tendens att bli lite rebellisk med mina nyårslöften = skita i dem totalt bara för att det är "löften". Så jag kommer att ha ganska snälla mål istället. För då kanske jag faktiskt håller dem! ;)



  • Pluggtid vs Nöjesläsningstid - När jag blir stressad över skolarbete och känner att det blir för mycket så har jag en tendens att slösa tid på massa onödiga saker. Det blir alltså ingen produktiv pluggtid, utan jag bara sitter där, känner mig stressad och läser lite hoppigt i kurslitteraturen men tar inte in det jag läser. Resultatet blir bara en lång, utdragen och misslyckad pluggdag. Om jag bara kan börja ta mig i kragen och verkligen plugga effektivt så skulle jag få mer fritid och med det mer tid över för nöjesläsning. Win win! 
  • Hyllvärmare - Jag köper på mig böcker i snabbare takt än jag hinner läsa ut dem! Det är egentligen inte så sjukt många för tillfället, men jag vill verkligen läsa fler av dem innan jag köper några nya. Jag är ju sugen på att läsa dem allihop, så jag måste bara prioritera lite annorlunda. 
  • Omläsningar - Detta är nog mitt största "problem". Jag läser om böcker alldeles för ofta. Jag har läst Harry Potter löjligt många gånger... Jag älskar dem och det känns verkligen som att komma hem varje gång. Jag ser egentligen inte omläsningar som något problem, jag anser att bara man njuter av läsningen så är det bra läsning. Men det finns så mycket annat där ute som jag också vill läsa, så jag har bestämt att när jag vill tillbaka till Harry Potters värld så får jag hålla mig till ljudböckerna med Stephen Fry när jag pallrar mig iväg till gymmet! Det är ju inte så illa pinkat ändå. Det kanske till och med får mig att åka till gymmet oftare? ;) 



12 kommentarer:

  1. Hyllvärmare är ju ett kärt ämne :) Hos mig svämmar de över i hyllorna och då läser jag ändå 3-5 stycken varje månad.

    SvaraRadera
  2. Fokuserad pluggtid är ju ett bra mål, det kan jag instämma i. Att läsa om är ett annat kärt ämne, men sedan jag skaffade bloggen blir det mer sällan av den varan :)

    SvaraRadera
  3. Det är ett bra mål att försöka få effektiv pluggtid, men jag har alltid haft svårt för sånt, jag behöver den krypande skuggan av en deadline också för att fungera..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är definitivt en påskyndande faktor! ^^

      Radera
  4. Hyllvärmare är med på min lista oxå...

    SvaraRadera
  5. Omläsning är mysigt, men jag prioriterar helst böcker jag inte läst tidigare beroende på det där med tiden :).

    SvaraRadera
  6. Omläsning av Harry P är faktiskt med på min lista (utan tvingande gymbesök). Ett "löfte" jag räknar med att hålla, vill ju inte göra det för svårt för mig :)

    SvaraRadera
  7. Hyllvärmare skulle jag behöv ta itu med, är riktigt dålig på att läsa egna böcker, hittar jämt och ständigt böcker på jobbet som jag läser i första hand. ;)

    SvaraRadera
  8. Jag har nog aldrig läst om en bok.. Okej, första Harry Potter har jag läst om en gång :P Jag borde nog snarare ha som löfte att läsa om riktigt bra böcker ;)

    SvaraRadera