fredag 13 december 2013

Bokbloggsjerka - om författarduos

Idag är det fredag och dags för bokbloggsjerka. Frågan lyder: "Vilken författar duo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym?)"

Jag har en känsla av att många kommer att välja Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren idag. Jag har inte läst den ännu, så mitt svar blir ett annat. ^^

Jag tror faktiskt att jag bara har läst böcker av två författarduos. Den första duon är P.C. Cast och hennes dotter Kristin Cast som tillsammans har skrivit House of Night, en serie om en internatskola för vampyrer. Inte det bästa jag läst men ändå ganska underhållande. Det finns 11 böcker ute nu, men jag tror att det ska bli 12. Jag har läst de 9 första på svenska.

Den andra duon jag kommer att tänka på är Kami Garcia och Margaret Stohl som skrivit Beautiful Creatures. Jag har än så länge bara läst första boken av fyra. Första boken var helt okej, men jag var inte jätteimponerad. Jag kommer nog att läsa fortsättningen, men det är inte högsta prioritet.

16 kommentarer:

  1. Jag har inte läst ngndera av dem. Men vad är det med författarduos och väldigt långa serier? Jmf Sjöwall-Wahlöö eller Sune&Bert-böckerna, och vampyrinternatböckerna du nämner - det måste vara väldigt roligt att skriva ihop :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja något måste det ju vara :)

      Radera
  2. Har inte läst något av de du nämner (förutom Engelsfors då), men det måste ju vara speciellt att skriva med sin dotter :)

    SvaraRadera
  3. Två duos som jag inte tidigare har hört talas om.

    SvaraRadera
  4. Garcia Stohl, där har jag läst första boken, ska läsa andra snart sen får man se vad man tycker. Är svårt att ha en åsikt efter en bok.

    SvaraRadera
  5. De författarna som du har läst där har jag inte läst, kanske borde testa någon av serierna :)

    SvaraRadera
  6. Du verkar ha rätt i att många svarar duon bakom Engelforstrilogin! :) Jag har länge tänkt att jag borde läsa Beautiful Creatures, men är rädd att jag, som du, inte kommer bli så imponerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad det är jag inte gillar, men jag antar att det inte kan falla alla i smaken. :)

      Radera
  7. P.C Cast läste jag en eller två av och njaa milt sagt kan man säga att det inte är min kopp te. Beautiful Creatures gillade jag den första av men sen började den tappa det för mig, tyvärr. Men Engelsfors borde du testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker House of Night är fångande när man väl läser dem, men det är inte som att jag måste få läsa nästa bok med en gång. Vet inte ens hur länge den senaste har funnits på svenska än, så det säger väl en del. ^^ Engelsfors måste jag testa ja, de flesta verkar ha läst och älskat dem. :)

      Radera
  8. Trodde också många skulle välja Mats och Sara;-)
    Beautiful Creatures har jag läst men nja, jag var inte övertygad...

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst någon av dessa men har varit väldigt sugen på de sist nämnda och deras serie :)

    SvaraRadera
  10. Tex jag gjorde det. Valde M&S alltså. :)

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst någon av författarna du nämner, så jag får tro dig på ditt ord!

    SvaraRadera
  12. Efter att läst bland jerkan inser jag att jag måste ge de böckerna en chans.

    SvaraRadera