måndag 23 december 2013

Fatta eld av Suzanne Collins

Titel: Fatta eld (Catching Fire)
Serie: Hungerspelen #2 (The Hunger Games #2)
Författare: Suzanne Collins
Sidantal: 318

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Spelledarna i huvudstaden är missnöjda med Katniss uppror i hungerspelen. Hennes prestationer i arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser, och det är då huvudstaden avslöjar sin slutgiltiga fälla...

Mina tankar: Den här serien blir bara bättre och bättre ju längre man kommer i den. Nu andra gången jag läser dem så tycker jag mycket mer om Fatta eld än vad jag gjorde första gången. Jag tyckte om den då också, men jag tror att jag läser lite väl snabbt (alldeles för spännande för mig...) för att riktigt hänga med i händelseutvecklingen och inse hur himla grym den är.

Jag vet att många är besvikna på Fatta eld, att den är urvattnad och en typisk "mellanbok". Men jag hör till skaran som tycker att den är bättre än första boken. Jag älskar verkligen den upproriska tonen i den! Jag satt nästan och vibrerade av alla känslor när de visade sina färdigheter efter träningsdagarna, och jag studsade på stället under intervjuerna. Alltså, härmskrikeklänningen! Jag älskar Cinna så himla mycket.

När det kommer till arenan så tycker jag bättre om den (om man nu kan säga så?) än i första boken. Den är smartare och det känns mer som de har en tanke bakom den. I första boken så får jag uppfattningen att händelserna var ganska slumpmässiga, men i Fatta eld så kunde de ju lista ut delar av den.

Jag tycker också mer om karaktärerna i Fatta eld än i Hungerspelen. Speciellt Finnick (det känns som att han har ganska många fans, haha ^^).


Minnesvärda citat och konversationer: 

  • "Och om en flicka från distrikt 12, av alla ställen, kan trotsa regimen och slippa undan oskadd, vad hindrar då dem från att göra det samma?" - President Snow
  • "Kombinationen av sårskorpor och salva ser verkligen förskräcklig ut. Jag kan inte låta bli att njuta av hur upprörd Finnick blir.
    'Stackars Finnick. Är det första gången i livet som du inte ser vacker ut?' retas jag.
    'Definitivt. Det är en helt ny känsla. Hur har du stått ut i alla år?' frågar han.
    'Undvik bara speglar så glömmer du bort det', svarar jag.
    'Inte om jag måste titta på dig hela tiden', säger han.
    " - Katniss och Finnick

Betyg: Den är ju uppenbarligen skitbra, så den får 5/5 av mig. 

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 

Böckerna i serien:
1. Hungerspelen
2. Fatta eld
3. Revolt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar