fredag 27 december 2013

Revolt av Suzanne Collins

Titel: Revolt (Mockingjay)
Serie: Hungerspelen #3 (The Hunger Games #3)
Författare: Suzanne Collins
Sidantal: 329

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus


Handling: Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta ifrån henne? Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit?

Mina tankar: Innan jag säger något annat, så måste jag säga att jag kan förstå varför många inte tycker om Hungerspelens avslutande del. Den är otroligt mörk. Folk är deprimerade, desperata och lider av posttraumatisk stress. Jag håller inte med de som inte gillar det, men jag kan förstå varför. Det är ju verkligen realistiskt och jag älskar det.

Jag menar, det är inte lite traumatiska saker som Katniss och alla de andra gått igenom. Och inte bara för de som var på arenan, utan hungerspelen har hängt som ett hotfullt moln över dem i hela deras liv. En ständig skugga i livet. De har aldrig kunnat slappna av och tänka på annat, den skräcken har alltid varit närvarande i deras liv. Att dessutom behöva gå igenom två hungerspel inom loppet av ett år är inte att leka med.

Det hade varit konstigt om depressionen och den posttraumatiska stressen hade fått mindre plats i den här boken. Jag hade inte alls gått med på om Katniss och alla de andra bara gått vidare med sina liv som om inget hade hänt. Det hade varit så orealistiskt. Vi är nog bara inte vana vid att böcker är så här mörka. I många andra serier så hoppar karaktärerna hurtigt omkring och kämpar ståndaktigt mot ondskan, men det reflekteras inte så mycket kring deras lidande efteråt. Som om de inte mår dåligt av allt som hänt.

Jag älskar den här boken, och det är inte bara på grund av att den tar upp mörkret. Jag tycker även den var intressant på andra sätt, till exempel krigföringen. Blandat med bombningar och att de fysiskt är ute på fältet så har Beetee hackat sig in och kan sända deras intervjuer och klipp så att alla andra distrikt kan se deras motstånd på TV. Så himla awesome och påhittigt!

Det verkar vara vanligt att inte tycka om epilogen också. Det hänger väl ihop med om man inte gillar boken som helhet, i och för sig. Själv tyckte jag verkligen om den. Fint och sorgligt på samma gång.


Spoilers! Markera texten för att läsa.

  • Alltså. Jag grät så mycket när Finnick dog. Så himla tragiskt. När han precis fått tillbaka Annie och allt. Och Prim då! Så himla onödigt... Grät inte konstigt nog, men  lite ont gjorde det ändå. Hela serien började ju med att Katniss i princip offrade sitt liv för hennes skull och så slutar det sådär. Inte okej någonstans. 

Minnesvärda citat och stycken: 
  • Finnick ska gå någonstans.
    "Men du, Finnick", säger jag. "Byxor kanske?"
    Han tittar ner på sina ben som om han inte har tänkt på hur han är klädd. Sedan tar han av sig rocken med ett ryck så att han blir stående i bara kalsongerna. "Varför det? Tycker du att det här är provocerande?" Och så ställer han sig i en fånig utmanande pose.
  • "Du älskar mig. Sant eller inte?"
    "Sant." 

Betyg: 5/5 får den av mig!

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 

Böckerna i serien: 
1. Hungerspelen
2. Fatta eld
3. Revolt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar