söndag 8 december 2013

Sagan om konungens återkomst - JRR Tolkien

Titel: Sagan om konungens återkomst (The Return of the King)
Serie: Sagan om Ringen #3 (The Lord of the Rings #3)
Författare: JRR Tolkien
Sidantal: 361

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Den onde trollkarlens Saurons öga sveper spejande över världen som hans skräckinjagande härar drar ut för att erövra. Ringens krig har brutit ut. Marken skälver av krigslarm och oro. Men utgången av denna väldiga kraftmätning ligger i den tappre hoben Frodos hand. Endast han kan bryta ondskans makt. Med sitt lilla följe drar han allt närmare Domedagsberget, genom mörka skogar, över svartbrända slätter, förbi stinkande träsk och ut i mörka bergspass där fiender och faror lurar överallt.


Mina tankar: Jag måste säga att första halvan av Konungens återkomst var otroligt trög att ta sig igenom. Den var egentligen inte så seg, det är nog mest bara jag som tyckte det var ointressant med krigsförberedelserna och kriget i sig.

Efter halva boken fick man läsa om Frodo och Sam igen, och det gillade jag mycket mer. Andra delen av boken lyfter upp mitt helhetsintryck av boken. Vet inte riktigt varför, men jag tycker att det var mycket roligare att läsa om vad de gjorde efter kriget och deras reda hem igen.

Jag kommer nog inte riktigt ihåg allt som händer i filmen, men jag har för mig att de bara kom hem i slutet och allt var frid och fröjd. I boken var det dock fortfarande en del action och saker som de behövde klara upp hemma i Fylke. Som sagt, inte alls som jag kom ihåg det från filmen, men jag tycker om bokversionen mer. Det blev ju bra tillslut ändå.

Minnesvärda citat:

  • "Det stora mörkret har fallit. Det blir ingen gryning mer." - Gandalf
  • "Allt du säger går ut på en enda sak: Du är en kvinna och din lott är hus och hem. Men när männen dött i slag med ära, då har du lov att bli bränd med huset, för då behöver männen det inte längre. Men jag är av Eorls ätt och inte en tjänstekvinna. Jag kan rida och och svinga svärd och jag räds vare sig pina eller död." - Éowyn

Sammanfattning: De här böckerna har varit en aning sega i perioder, men inte alls så jobbiga som jag trodde att de skulle vara. De tog lång tid att ta sig igenom, mycket på grund av det äldre språket tror jag, men jag tycker ändå det är värt det. De är riktigt bra och jag är nöjd med att äntligen ha läst ut hela serien! :)

Betyg: De två första böckerna var bättre än Konungens återkomst. Men andra halvan av den här lyfte ändå upp den lite, så den får 3/5.

Klicka här föra att komma till alla böcker jag tycker om!

Böckerna i serien: 
3. Konungens återkomst


2 kommentarer:

  1. Vilken av de svenska översättningarna läste du? Ohlmarks vräkte på med adjektiv och gjorde en rad felöversättningar - men jag tror faktiskt jag föredrar det framför Anderssons i mitt tycke alltför sparsmakade direkta översättning. Tolkien skrev en mycket enkel och direkt engelska, men det språkbruket passar faktiskt inte på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste Ohlmarks översättning. Jag såg ett exempel på hur han översätter jämfört med Andersson på wikipedia, lite roligt faktiskt. ^^ Men det var dessa jag hade hemma, så jag tänkte att det får duga. Och har hört om andra som också föredrar dem, som du. :)

      Radera