söndag 29 december 2013

Smakebit på søndag - En vampyrs bekännelse

En smakebit på søndag kommer från den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Man delar med sig av en smakbit från boken man håller på med just nu, enda regeln är att man inte får spoila.

Oj då, jag glömde helt av att det är julpaus från smakebitarna! Men skit samma, jag tycker så mycket om den här boken så jag vill dela med mig ändå. :)



Smakbiten kommer från En vampyrs bekännelse, sidan 157.

"En vinternatt i New Orleans när jag gick genom S:t Louis-kyrkogården och såg min syster stå där, gammal och böjd med en bukett vita rosor i famnen. Taggarna var ordentligt inlindade i gammal pergament. Hon gick med stadiga steg och det grå huvudet nedböjt fram genom det farliga mörkret, fram till den grav där stenen över hennes bror Louis satts bredvid den yngre broderns gravvård... (...) De här blommorna var åt Louis, som om det inte hade gått ett halvt århundrade sedan han dött, precis som om hon i likhet med Louis aldrig fick frid för sina minnen. Sorgen skärpte hennes askgrå skönhet, sorgen böjde hennes tunna rygg mot marken. Och hur mycket skulle jag inte ha givit för att få stryka handen över hennes silvergrå hår och viska till henne att jag älskade henne, om jag bara inte hade vetat att kärleken skulle ha kastat en skugga över de år hon hade kvar som var vida mer fruktansvärd än sorgen. Jag lämnade henne med sorg i hjärtat. Gång på gång på gång."





1 kommentar: