söndag 19 januari 2014

Bokbloggsjerkan: TV-serier

Frågan i denna veckans bokbloggsjerka handlar om filmer/TV-serier och vi ska berätta om våra favoriter i vår genre. 

Min absoluta favoritgenre inom böcker är fantasy. Men med TV-serierna så har jag vikit ifrån det lite. Kan hända att jag inte riktigt har hittat några fantasyserier som jag riktigt fastnat för, med vissa undantag. Så jag delar upp serierna i två delar; fantasy och "de andra" (i brist på något bättre att kalla dem, haha ^^). Jag skriver upp dem utan inbördes ordning kan jag ju passa på att säga, det blir alldeles för jobbigt att försöka mäta och jämföra min kärlek för dem alla. Utom Game of Thrones då, den är på första plats av en anledning. 

Fantasy

1. Game of Thrones
Min allra största obsession sedan Harry Potter. Vilket säger en hel del eftersom jag var helt galen i dem under största delen av min uppväxt. Det var nästan ett undantag när jag läste något annat än Harry Potter. Och när jag säger till folk att Game of Thrones har tagit över platsen som min favorit nummer ett med buller och brak, så sätter de kaffet i halsen. Eller vad de än råkar ha i munnen vid tillfället. Ungefär så. Och nu när ni vet det så behöver jag väl knappast nämna att jag är lite... otålig... i väntan på säsong 4? :-)))

2. Merlin
En otroligt mysig serie! Den handlar om Kung Arthur och hans betjänt Merlin när de var unga och trolldom var belagt med dödsstraff. Första säsongen är lite hoppig tycker jag, avsnitten är nästan fristående på ett sätt, eftersom det är nya "skurkar" i nästan varje avsnitt. Men efter det blir det mycket bättre. Det är spännande på ett ganska lättsmält sätt. Mysig serie, som sagt. 

3. Heroes
Åh, detta var min första kärlek i TV-serieväg. Det är väl snarare sci-fi än fantasy, men jag räknar in den här ändå. Det handlar om en grupp människor i olika delar av världen som upptäcker övernaturliga förmågor hos sig själva. Man får följa deras liv när de kämpar med att ta reda på vad som händer med dem, varför det händer och hur de ska leva med det. Allt är inte som det verkar och ödet för dem samman på olika sätt. Det är riktigt synd att de lade ner serien efter fjärde säsongen. Jag kan ta slutet, även fast det slutade med en cliffhanger. Men jag hade gärna sett hur det hade utvecklat sig efter det. 

De andra serierna

1. Dexter
Det handlar om Dexter Morgan, han är seriemördare och jobbar samtidigt som blood spatter analyst för Miami Metro Police. Det är fruktansvärt spännande och jag har precis sett om hela serien för andra gången. Sista säsongen gick i somras och min själ är fortfarande ett sårigt hål efter sista avsnittet. *rage rage rage* Men utöver det, fruktansvärt bra!
Jag läste för övrigt på IMDb att Dexter från början baserades på en bokserie, men att det bara är första boken som följs någorlunda. Jag vet inte riktigt om jag vill läsa dem eller inte. 



2. Prison Break
Det handlar om Lincoln Burrows som är oskyldigt dödsdömd för mordet på vicepresidentens bror. Lincolns bror Michael ser till att hamna i samma fängelse och har en plan för att hjälpa Lincoln att bryta sig ut. Ännu en sån där serie där jag blir helt fast redan efter första avsnittet. Det är så himla spännande och jag kommer på mig själv med att faktiskt börja bry mig om de andra fångarna, trots allt de gjort för att hamna där. 

3. Sons of Anarchy
Ännu en asbra serie. Den här handlar om Jax Teller som kämpar med att balansera livet som familjefar och medlem i en motorcykelklubb. Intriger, intriger, så nedrans spännande! Älskar råheten i den, folk dör och skadas, förtroenden sviks och samtidigt så är det så mycket kärlek. Hett tips! 

Ja, det var några av de serier som jag tittar på. Om någon har tips om bra fantasyserier så tar jag tacksamt emot dem. Vilken fantasy som helst egentligen; vampyrer, drakar, varulvar, dystopi, urban och till och med sci-fi. Men helst vill jag se någon riktigt bra high fantasy i medeltidsmiljö! :) 

15 kommentarer:

  1. Game of Thornes och Sons of Anarchy tillhör också mina favoriter! :)

    SvaraRadera
  2. Heroes och Prison Break är båda serier jag älskade i början, men som jag tycker tappade efter andra säsongen :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar, men jag tycker ändå om dem. :)

      Radera
  3. ååå heroes! det såg jag förr men slutade titta, kommer inte ihåg varför. tror jag får ta och kika om på den serien!
    Jag följer inte dexter men har läst första boken (som jag även byter bort) och den var riktigt bra faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! :)
      Jag får nog ta och kolla upp Dexter-boken lite närmare och se om det är något för mig. :)

      Radera
  4. Jag är usel på det här med TV-serier. Men Game of Thrones försökte jag verkligen se, men missade avsnitt hela tiden.

    SvaraRadera
  5. Har du läst Game of Thrones-böckerna också? Följer Tv-serien böckerna? Jag har bara läst en halv bok och jag var så osannolikt uttråkad och trött på alla klichéer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst böckerna och älskar dem! :) De första säsongerna följer böckerna väldigt bra, men jag vet inte riktigt hur det blir nu i fjärde säsongen. Bok tre delades ju upp så att det blir två säsonger, men i trailern tycker jag det ser ut som det även är en del ur de senare böckerna.

      Radera
  6. Merlin är ju en jättefin serie... Vad kul att du nämner den :)

    SvaraRadera
  7. Undrar faktiskt om Game of thrones kunde vara nåt för mig, har sett böckerna nämnas många gånger, men känner mig av någon orsak lite skeptisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ju helt klart värda ett försök tycker jag, :)

      Radera
  8. Heroes undrar jag lite var den blev av. Plötsligt så bara slutade den sändas, tror jag.

    SvaraRadera
  9. WOHO Merlin!! :D Det är min absoluta favoritserie! Har inte sett GoT men jag håller faktiskt på och läser boken nu, jag tror verkligen att det är något jag kommer gilla ;) Appropå tips så vill jag gärna rekommendera Doctor Who :) Den är (tyvärr) väldigt svårsmält i början, det är ju en väldigt cheesy ci-fi så det finns många underliga aliens och dåliga sminkningar, men nu är jag inne på säsong 4 och jag ÄLSKAR det numera. Jag började älska det på riktigt någon gång där vid hälften på andra säsongen, och jag förstår helt om man inte orkar hålla ut så länge... Men där jag är just nu tycker jag att det var extremt värt de där första halvdåliga avsnitten :) Det är ändå karaktärerna och deras relationer som man bryr sig om och de är fantastiska rätt igenom ;) Sedan har jag också fått upp ögonen för en serie som heter Regin och handlar om Mary Queen of Scots. Den verkar trevlig, även om jag inte fått chansen att se något avsnitt än :P Den är dock inte övernaturlig, vad jag förstår, med det är på medeltiden i alla fall ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket för tipsen! Har märkt att många gillar Doctor Who, så jag får nog ta och undersöka saken :)

      Radera
  10. För mig är det brittiska deckare. Jag har inte sett nått av det du nämner utom Heroes som jag gillade skarpt!

    SvaraRadera