tisdag 14 januari 2014

"Den femte vågen" av Rick Yancey

Titel: Den femte vågen (The 5th Wave)
Serie: Den femte vågen #1 (The 5th Wave #1)
Författare: Rick Yancey
Sidantal: 487

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen överlever bara de som har tur. Efter tredje vågen överlever bara de som har otur. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror är tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte längre bara är ett slitet uttryck, det är det enda sättet att hålla sig vid liv.

Spoilers står inom [ ], markera för att läsa. 

Mina tankar: Jag har ganska mycket blandade känslor för den här boken. Å ena sidan så var den väldigt spännande och jag visste inte alls vad jag kunde förvänta mig. Å andra sidan så var den stundvis ganska rörig och hoppade fram och tillbaka i tiden.

När boken börjar så har de tre första vågorna redan dragit genom landet (världen?) och vår huvudperson, Cassie, är ensam och på flykt undan De andra. Det blir en hel del tillbakablickar där man får veta vad som har lett fram till den punkt där hon nu befinner sig. Jag fattar rätt snabbt tycke för Cassies pappa och hans idé om att hamstra på sig alla böcker han kommer åt för att kunna "rädda världen" efter invasionen. Men det blir dock lite rörigt och jag hade velat vara med redan från början när den första vågen slog ut. Även fast det beskrevs vad de gick ut på och vad som hände under dem så kände jag aldrig riktigt att jag förstod dem. Jag kände helt enkelt inte riktigt deras skräck för vad som höll på att hända.

Jag gillade twisterna i storyn, trots att jag inte direkt blev förvånad av dem. Men jag är ändå lite tveksam till att ingen ifrågasätter auktoriteten. Jag menar [när någon sätter in chip i nacken på en för att "hålla koll på vart man befinner sig" så skulle i alla fall jag bli misstänksam.]

Jag kan också tycka att romansen tar lite för stor plats. Cassie tror att hon är ensam/en av få människor kvar och ändå ägnar hon mycket av sin tid åt att tänka på en kille som inte ens vet att hon finns, typ. Känns också lite överflödigt i sammanhanget. Alltså, hon är 16 år, sjukt ensam och ganska upptagen med annat. Tror jag skulle överleva en bok utan onödigt kärleksdravel, faktiskt.

Utöver det så tycker jag om Cassie. Hon är en underhållande berättarröst och jag gillar hennes svarta humor. Även fast hon är totalt livrädd så är hon riktigt tuff. Jag gillar Zombie också, gillar verkligen hans sätt att behandla ungarna. En person som jag tycker stack ut var Ringer. Hon är en riktigt tuff tjej, ganska gåtfull och intressant. Ser fram emot att läsa mer om henne i uppföljaren.

Boken har helt klart sina brister men trots det så var den väldigt spännande och jag kunde inte slita mig från den. Så jag skulle inte säga att jag blev besviken direkt, men jag hade nog förväntat mig lite mer. Väntar ivrigt på uppföljaren!

Spoilers! Markera texten för att läsa. 

  • [Det är lite konstigt att de som hämtade Sammy inte tog med sig Cassie. De sa att bara barn fick följa med, men ändå hade de tagit med Ben Parish och andra i deras ålder.]
Minnesvärda citat och stycken: 
  • "Man kan inte tvinga fram tillit. Så istället stoppar man ner alla sina tvivel i en liten ask och gräver ner den djupt och försöker glömma vart man har begravt den. Mitt problem är att den nedgrävda asken är som en sårskorpa som jag bara inte kan sluta pilla på." - s. 366
  • "Jag väntar bakom min stock, skräckslagen. De senaste tio minuterna har den blivit en sådan kär vän att jag överväger att döpa den. Howard, min tama stock." - s. 370
  • "Innan jag hittade dig trodde jag att enda sättet att hålla ihop var att hitta någonting att leva för. Det är det inte. För att hålla ihop måste man hitta något man är beredd att dö för." - s. 306
Betyg: 3/5 får den av mig. 

Klicka här för att komma till alla böcker jag tycker om!

Böckerna i serien: 
1. Den femte vågen
2. The Infinite Sea (ej utkommen)
3. Untitled (ej utkommen)

4 kommentarer:

  1. Det var en del logiska hål i boken, det kan jag hålla med om. Och visst hade det varit skönt att läsa en bok utan kärleksdravel :)

    Din första spoiler kan jag ändå köpa, om allt det där hänt så kanske man inte ifrågasätter så mycket. Men jag hade lite svårt för just den biten också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är klart, man ser väl saker med andra ögon när man bara läser om det. :)

      Radera
  2. Håller med om det mesta du skriver, framför allt kärleksbekymrena känns totalt onödiga. Och citatet om Howard är strålande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen!
      Haha, jag fnissade lite till det. ;)

      Radera