onsdag 8 januari 2014

En vampyrs bekännelse av Anne Rice

Titel: En vampyrs bekännelse (Interview With a Vampire)
Serie: Vampyrkrönikan #1 (The Vampire Chronicles #1)
Författare: Anne Rice
Sidantal: 314

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Mörkret faller över San Fransisco. I ett litet rum sitter två personer - vampyren och en journalist. Under de timmar som förflyter fram till gryningen skall en sällsam historia berättas. Den tar sin början år 1791 på en stor plantage i Louisiana, då en ung, förmögen man sällade sig till de levande döda. Det som hände, det ofattbara han fick uppleva, ger ingen frid och måste nu en gång för alla avslöjas. Lågmält och med skrämmande intensitet berättar vampyren om den förbannelse som vilar över honom.




Mina tankar: Den här boken är så fruktansvärt bra och vackert skriven att det nästan gör lite ont att läsa ibland. Anne Rice är en riktig mästare på att skapa olika personligheter och ta fram allas egna komplexa känslor. Hon har lyckats fånga Louis känsla av vemod helt perfekt och den känslan finns med genom hela berättelsen, sida efter sida. Hon har skapat Claudia. Så fruktansvärt det måste vara, att utvecklas till en intellektuell och kännande kvinna, fångad i en liten flickas kropp. Hon har ett iskallt hat och samtidigt en flammande kärlek, och det är så trovärdigt!

Jag tyckte verkligen om själva upplägget på boken, en journalist som tar del av vampyrens bekännelser. I början avbröt journalisten ganska ofta och ställde frågor, men ju djupare han sveptes med i berättelsen desto färre blev avbrotten. Och jag älskar verkligen hur man fick följa med till alltings början, hur väl beskrivet allt var. Tiden som de levde på blev liksom levande. Det kändes nästan som jag var med på de mörka bakgatorna, hörde viskande samtal och såg vackert inredda rum och tunga tyger framför mig.

Den var lättläst på så sätt att sidorna verkligen flög förbi, men den var inte som vilken annan lättuggad bok som helst. Det var ett djup i den som verkligen får en att känna med karaktärerna och det släpper inte taget om en med en gång när man läst ut den. Det är så här en bra bok ska vara.


Minnesvärda citat och stycken: 

  • Detta, som jag delade med mig av i en smakebit på søndag som inte ens var igång då. Men det är så himla vackert och sorgligt att jag dog lite när jag läst det. 
  • "'Vampyrer är mördare', sade han nu. 'Vampyrer är rovdjur. Rovdjur, vars allseende ögon givits dem för att de skulle få distans till tillvaron. En förmåga att se människoliv i dess helhet, inte med gnällig och mjäkig sorg, utan med en jublande hänförelse över att vara slutet på detta liv, över att ha en hand med i den gudomliga planen.'" - Lestat

Betyg: Well, det har väl inte undgått någon att jag älskar den? Haha. Men seriöst, den var en av de bästa böcker jag läste 2013. Så det vore orättvist att ge den något annat än en femma. Och det vill jag inte heller. Så, 5/5 får den! ♥

Klicka här för att komma till alla böcker jag älskar! 

6 kommentarer:

  1. Ahhh, har läst klart den nu! Så himla bra, håller med i din review!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wiho, vad kul att du också tyckte om den! Helt underbar ju :D

      Radera
  2. Är väldigt nyfiken på den här! Verkar hur bra som helst :)

    SvaraRadera
  3. Den här har legat på min att läsa lista huuur länge som helst!

    SvaraRadera