onsdag 1 januari 2014

Frågor och svar om 2013

Jag fastnade för den här enkäten hos Cecilia på BookObsession. Så jag tjuvande den helt fräckt och tänkte att jag ska sammanfatta min läsning och första år (nåja, första halvår egentligen...) som bokbloggare. :)

1. Bästa bok du läste 2013? (Du kan bryta ner det till genrer om du vill.) 
A Song of Ice and Fire (jag menar hela serien, men bara 3, 4 och 5 är recenserade), Jellicoe Road och En vampyrs bekännelse.

2. Böcker som du hade höga förväntningar för men som inte alls föll i din smak? 
Får nog svara Beautiful Creatures här. Inte för att det inte föll mig i smaken direkt, men det är inte det bästa jag läst i år.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2013? 
Här får jag nog lov att svara Sagan om Ringen. Jag trodde inte att jag skulle tycka om den så mycket som jag ändå gjorde, med tanke på att jag börjat läsa den flera gånger men aldrig kommit längre än 100-150 sidor.

4. Bok du rekommenderade till folk mest under 2013? 
De självklara A Song of Ice and Fire och Harry Potter, jag kommer aldrig ge upp hoppen om att frälsa hela världens befolkning. Förutom dem så är det nog Jellicoe Road.

5. Bästa bokserie du kom över 2013? 
Tror det är Sagan om klanen Otori. Jag hade ju de tre första böckerna sedan innan, men till min totala lycka hittade jag de två sista på second hand i fint skick och i rätt format i somras. Älskar't!

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2013? 
Melina Marchetta som är författaren till Jellicoe Road. Jag är sjukt nyfiken på hennes andra böcker nu, till exempel Saving Francesca och Finnikin of the Rock. En annan helt färsk favorit är Anne Rice. Som sagt så läste jag precis ut En vampyrs bekännelser och den var helt sjukt bra, älskar hennes språk! Ska lätt läsa mer av henne under 2014.

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser? 
Jag har faktiskt inte läst något som går utanför min trygghetszoon i år. Alls. Det är väl lite av ett löst mål jag har inför 2014, att vidga vyerna lite. Steampunk hör definitivt till det jag ska prova på nästa år.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa-bok 2013? 
A Dance With Dragons. Satt som på nålar under de flesta kapitlen faktiskt.

9. Böcker som du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år? 
Alltså... Jag läser om alldeles för mycket böcker så jag ska försöka att bara läsa nya böcker böcker nästa år. Med undantag av The Tomorrow series då, men de var ju ändå 7 år sedan jag läste så det räknas nästan inte.

10. Favoritomslag av en bok du läste 2013? 



11. Mest minnesvärda karaktär 2013? 
Oj. Det är ju typ alla George R. R. Martins karaktärer, det. I alla fall Daenerys Targaryen, Kahl Drogo, Jon Snow, Arya Stark och Tyrion Lannister. Men alla andra är också sjukt bra. Sedan gillar jag också Claudia från En vampyrs bekännelser

12. Den mest vackert skrivna bok läst 2013? 
Okej, jag tjatar om den nu, men: En vampyrs bekännelser! Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men Anne Rice skriver något sätt så träffsäkert och beskrivande och det känns som att varje mening fyller en funktion. 

13. Den bok som haft störst betydelse för dig 2013? 
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på den här. Alla böcker jag läser betyder ju något, jag plockar ju inte upp en bok som jag är ointresserad av. Men jag vet inte om det är någon som har förändrat mig på något vis. 

14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2013 med att läsa? 
Vet inte riktigt... Det skulle väl vara The Tales of Beedle the Bard och Quidditch Through the Ages i så fall. Som den stora Harry Potter-nörd jag är så är det faktiskt ganska konstigt att jag väntade tills 2013 med att läsa dem. ^^ 

15. Favoritcitat från en bok du läste 2013? 
  • "My old grandmother always used to say, summer friends will melt away like summer snows, but winter friends are friends forever." - A Feast for Crows 
  • "A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads, lives only one." - A Dance With Dragons
  • "She could not tell the highborn from the low. Naked, they were only children." - A Dance With Dragons
  • "Många, som lever, förtjänar att dö. Och en hel del, som dör, hade förtjänat att leva. Kan du ge livet tillbaka till dem? Kan du inte det, ska du inte vara så ivrig att utdela dödsdomar." Sagan om Ringen
16. Kortaste och längsta bok du läst 2013? 
Längsta: A Dance With Dragons, 1184 sidor. 
Kortaste: Quidditch Through the Ages, 105 sidor. 

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2013? (Kärlek, familj, vänskap, etc.) 
Åh, det finns så många! Daenerys och Drogo, Arya och Gendry, Jon Snow och Ygritte, Jaime och Cersei, Jaime och Brienne... alla är från Game of Thrones. Nörd *host* superdupernörd! Jag gillar också Claudia och Louis från En vampyrs bekännelser, Cole och Isabell från Mercy Falls Vargar och Takeo och Kaede från Sagan om klanen Otori. 

18. Favoritbok du läste under 2013 som du läst andra böcker av? 
Jag har nog inte svar på den här. 

19. Bästa bok du läst enbart för att du fick tipset från någon annan? 
Jag kan bara komma på en bok som jag läst enbart för att jag blev tipsad. Det var Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, som Alekzandra tipsade mig om. Den var ganska bra, väldigt speciell och annorlunda från andra ungdomsböcker jag läst.

Bokbloggande 2013

1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2013? 
Haha det är nog alla jag följer, det. Jag började ju själv bokblogga i somras, och innan det så visste jag inte om några. Jag hittade några genom jerkan, kollade in andras länkar och på den vägen är det. Ingen nämnd, ingen glömd! ^^ 

2. En av de bästa recensioner du skrev under 2013? 
Ojskipojski, ingen aning! Vet inte ens om de blir speciellt bra alls, vräker ju mest ur mig sånt jag tänker på. Men jag märker i alla fall att jag tänker mer på det jag läser nu än vad jag gjorde innan bloggen tid. Om jag stöter på stycken jag gillar eller saker som känns skumma så skriver jag ner det för att inte glömma av det när jag skriver om dem sen. 

3. Bästa evenemang du varit på? 
Inga. Vill åka på bokmässan 2014!

4. Det bästa ögonblick som bokbloggare? 
Ingen aning. 

5. Ditt populäraste inlägg 2013? 
Antagligen något från jerkan. 

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek? 
ALLA! Haha, nej då. Är nöjd och glad. Ni är så snälla, så. *flirt flirt* <3 div="">

7. Bästa bokrelaterade upptäckt? 
Goodreads! Jag tror i alla fall att det var under 2013 jag upptäckte det... Hur som helst så förtjänar det en applåd. 

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller något mål som du satt i början av året? 
Jag satte ett helt rimligt mål på 60 böcker i början av 2013. Men läsandet var helt klart lite off under vintern och våren, så jag hann bara halvvägs. 


Ser framåt...

1. En bok du inte läste 2013 som kommer att bli prioriterad 2014?
Av dem jag äger; Den tomma stolen av J. K. Rowling, The Tomorrow series av John Marseden, Den femte vågen av Rick Yancey, Gemma Doyle av Libba Bray och Världskrig Z av Max Brooks. Sedan finns det ju hur mycket mer som helst jag vill läsa, som jag inte har själv än. 

2. Bok som du ser fram emot 2014? 
Har inte så stor koll på nyutgivningar. ^^

3. En sak du hoppas uppnå med ditt läsande/bloggande 2014? 
Att läsa mer än jag gjorde 2013 och att läsa lite mer varierat och testa nya genrer! Jag satte målet i goodreads reading challenge på samma som förra året. 60 böcker. Jag läste alltid så mycket innan, så det SKA GÅ. Jag ger mig inte. 



Gott nytt år i efterskott! :D 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar