söndag 26 januari 2014

"Ögat över månskäran" av Libba Bray

Titel: Ögat över månskäran (A Great and Terrible Beauty)
Serie: Gemma Doyle #1
Författare: Libba Bray
Sidantal: 418

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Gemma är inte som andra flickor. Flickor med förfinade manér som talar först när de blir talade till och som vet sin plats. Nej, sextonåriga Gemma passar inte riktigt in i ett viktorianskt England med normer som lär unga kvinnor att avstå från att leva ett självständigt liv. Men efter hennes mors tragiska och dramatiska död i Indien, hamnar Gemma så småningom på Spence, ett internat för fina och belevade flickor ...

Ögat över månskäran är en palett av prasslande kjolar, åtsittande korsetter och stränga konventioner i den viktorianska eran. Här finns mystiska skuggor i mörkret, dolda nattliga möten, magiska systraskap, men också hemliga brödraskap från fjärran länder och skrämmande övernaturliga krafter som obönhörligt styr Gemmas öde. 

Mina tankar: Den här boken har jag velat läsa hur länge som helst. Jag tror inte jag har läst något som utspelar sig under det viktorianska England innan, men det har alltid varit något med det som lockat mig. Kombinationen av denna tidsperiod, en internatskola och lite magi lät ju helt underbart. Tyvärr måste jag ändå säga att den inte riktigt levde upp till mina förväntningar. 

Det är en hel drös ytliga tjejer och allmänt sunkig kvinnosyn här. Jag blev så himla irriterad hela tiden, suckade och himlade med ögonen över rivaliteten mellan tjejerna och att deras tankar bestod av tre saker; vackra klänningar, skvaller och att gifta sig rikt. Det är ju inte förvånande alls egentligen med tanke på hur samhället såg ut på den tiden, så det är inget jag kan klanka ner på boken för. Men jag hade nog ändå förväntat mig lite mindre av den varan och lite mer av Gemmas kämpaglöd. Det finns en del saker som hon, och senare även Felicity, säger som får mitt lilla feministhjärta att hurra. Eller, det kanske inte är mycket, men i den kontexten så sticker det i alla fall ut och jag blir lite lycklig över att de i alla fall rycker lite i sina koppel. 

Trots att den inte riktigt levde upp till mina förväntningar så var den väldigt spännande. Den var dessutom lättläst så sidorna bara flög förbi. Och någonstans mot mitten och slutet så började jag tycka mer om den än vad jag gjorde i början. Det blev mörkare och man fick som läsare en liten försmak för vad som komma skulle. Jag blev nyfiken och ville läsa fortsättningen.


Minnesvärda citat: 

  • "Alla vi flickor är bara speglar för dem, vi finns till enbart för att låta dem se de bilder av sig själva de vill visa upp. Flickor är kärls vars ursprungliga innehåll av självkänsla, önskningar och åsikter ska sköljas bort och ersättas med ljummen, älskvärd foglighet." - s. 318


Betyg: Jag ger den 2/5. 

Klicka här för att komma till alla som är helt okej. 
Böckerna i serien: 
1. Ögat över månskäran



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar