fredag 14 februari 2014

Bokbloggsjerkan 14-17 februari: att vara slav under böckerna

I veckans bokbloggsjerka vill Annika att vi ska skriva om för- och nackdelar med att vara slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa tid för mer läsning.

För det mesta tycker jag nog att det bara är fördelar med att vara slav under böckerna.
För det första så har man aldrig tråkigt, man behöver aldrig känna sig ensam och böcker kan få en att känna så mycket känslor man inte visste att man hade inom sig. Genom att läsa mycket böcker får man ett större perspektiv på saker och ting. Läser man en bra bok så känner man ju med karaktärerna i alla deras känslostormar.

Genom att läsa mycket kan man också lära sig en hel del som man i vanliga fall aldrig hade kommit på tanken att ta reda på. Nu kommer jag inte på något på rak arm, men jag har lärt mig en hel del otippade grejer i helt vanliga skönlitterära böcker. Och så är det ju bra för ordförrådet. Min engelska har till exempel blivit mycket bättre sedan jag började läsa engelska böcker.

Och så är det ju himla avslappnade också. Att bara få försvinna iväg till en annan värld en stund, det är helt underbart. För många som har en stressig vardag kan det nog vara en räddning.

Om man ska nämna någon nackdel med att vara slav under böckerna så är det väl att det lätt tar för mycket från min pluggtid. Inte helt optimalt om man vill klara tentorna och bli klar med rapporterna i tid... Jag är expert på att komma på ursäkter för att få fortsätta läsa en liten stund till. Ett exempel är att jag ofta tittar på klockan och tänker: "Hm, klockan är 11:50... om jag läser till klockan 12:00 så är det lättare att räkna hur många timmar jag har pluggat sen..." Men sen när tiden är ute så upptäcker jag att jag är mitt i ett kapitel och tänker: "Okej, men jag kan läsa klart kapitlet..."

Jag blir lätt ganska osocial när jag läser en riktigt bra bok. Jag kan verkligen skärma av omgivningen när jag läser så om man vill säga något till mig är det inte säkert att jag hör. Lite folkvett har jag väl kvar, men det kan vara ganska irriterande att bli ryckt tillbaka till verkligheten hela tiden när man är mitt uppe i en bok.


Angående att få mer tid för läsning så har jag några tips. De är nog ganska vanliga, men ändå. Om man pendlar till skola/jobb så är det ett perfekt tillfälle att läsa. Jag är verkligen glad att jag inte blir åksjuk av det, för det måste vara sjukt tråkigt att sitta på bussen under en längre tid utan att kunna läsa. Andra tillfällen jag läser på är sådana där strötider som alltid dyker upp, exempelvis när jag väntar på någon, innan lektionerna börjar och när jag väntar på bussen.

Ett annat hett tips (som jag för övrigt behöver ta efter själv...) är att sluta slösurfa! Det är skrämmande hur mycket tid som går åt till helt ovettiga saker egentligen. Som att uppdatera en sida bara några minuter efter att man kollade den senast. Nu vet jag inte om det är något som många gör, men jag gör det i alla fall... haha.

11 kommentarer:

  1. Haha ja slösurfandet kan ta mycket tid från mig också!

    SvaraRadera
  2. Jag vet att jag slösar bort en hel del tid, men jag är lite osäker på vad. Det är ju så många saker man gör :)

    SvaraRadera
  3. Detta slösurfande!! Farligt farligt!! Jag måste skärpa mig och börja läsa mer istället :)

    SvaraRadera
  4. Slösurfandet är hemskt här. Och det är inte ens så att jag är inne på många sidor, men jag snurrar på dem varv efter varv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är precis som med mig då. Förstår inte varför man gör det! Det är ju mycket mer givande att läsa istället :)

      Radera
  5. Slösurfande är en riktig tidstjuv.

    SvaraRadera
  6. Jag läser en kurs nu (utöver jobbet) och jag märker att det vanliga läsandet konkurrerar med pluggandet på ett annat sätt än vad det konkurrerar med jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det! Även om inte alla kurser är så jobbiga så är det himla lätt att skjuta upp det genom nöjesläsning.

      Radera
  7. Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och jag blir åksjuk på buss och i bil, men när jag reser med flyg eller tåg är läsandet perfekt sysselsättning!

    SvaraRadera
  8. Jag minns en gång under min högskoletid, det var dagen innan tenta och jag hade inte pluggat särskilt mycket. Supertrist ämne och jag försökte peppa mig själv genom att bestämma att för varje kapitel tråkig skolbok jag läste, fick jag läsa ett kapitel i den skönlitterära boken jag höll på med. Det slutade med att jag läste hela den skönlitterära i ett svep och kuggade tentan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha förlåt att jag skrattar, men det är så himla likt mig just nu! ;)

      Radera