fredag 7 februari 2014

Bokbloggsjerkan 7-10 februari

Veckans jerkafråga lyder: Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup-plan att dela med dig av?

För några år sedan hade jag ingen koll alls. Jag visste vad jag hade läst, för så mycket läser jag inte så att jag inte kommer ihåg om jag läst en bok eller inte. Men jag hade ingen koll alls på hur många böcker jag läste under ett år och liknande. Som den lilla statistiknörd jag är så blev jag nyfiken och under ett år (tror det var 2011) skrev jag upp alla böcker jag läste i ett block. Jag skrev i titeln, författare och sidantal. Bara sån där basic info, för att hålla lite koll.

I början av 2012 hittade jag Goodreads. Åh, vilken revolutionerande upptäckt! Jag älskade det med en gång. Jag använder det för att kolla upp böcker jag vill läsa, och lägger till böcker jag läst. Det är väldigt lättanvänt och smidigt att få en överblick över de böcker man läst under året. Det är roligt att ha vänner där så att man kan se vad andra läser, har läst och vill läsa. Jag har Goodreads-appen på mobilen också. Det är jättesmidigt till exempel om jag är i en bokhandel och vill veta mer om en viss bok, då går jag bara in på appen och söker upp den.

Om någon vill lägga till mig som vän, så heter jag Anna Nykom där. :)

20 kommentarer:

  1. Ja, utan goodreads skulle jag nog vara helt lost. Jag brukar också väldigt ofta kolla upp en bok som jag vill veta mer om när jag är i bokhandeln. Sätter till dig på goodreads :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bättre än att försöka komma ihåg och kolla upp dem hemma. :)
      Kul! :)

      Radera
  2. Jag har Goodreads men är en väldigt passiv användare.

    SvaraRadera
  3. Det där med en app i telefonen att kolla när jag står där i affären och velar tilltalar mig. Kanske blir det så.

    SvaraRadera
  4. Jag är ny på Goodreads har inte ens fattat hur man lägger till vänner.
    Men vad jag heter ser du

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig snabbt. :)
      Jag la till dig!

      Radera
  5. Jag älskar goodreads, använder det i stort sett dagligen :) så himla smidig, ja jag älskar allt med den :)

    SvaraRadera
  6. Jag blir bättre och bättre på Goodreads. Älskar skriva upp en bok jag läser just nu och uppdatera vilken sida jag är på:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag älskar också att göra det! Känns bra att se hur många procent man läst :)

      Radera
  7. Har reggat mig på Goodreads en gång i tiden, men har aldrig använt den, tycker att bloggen räcker bra för mig som läsdagbok

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Goodreads, kanske inte så mycket för att hålla ordning på böckerna jag läser, det har jag annat för, men däremot för att lätt kunna hitta vad många, många tycker om en bok och den, så kallade, sociala biten, att man har vänner där och kan se vad de läser och tycker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen bra till det mesta! :)

      Radera
  9. Jag gillar också Goodreads. Försöker komma ihåg att lägga in de böcker jag läst men glömmer ofta bort det. Dock tycker jag Goodreads är väldigt bra för att läsa vad folk tycker om specifika böcker och dessutom ha den där sociala biten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är man intresserad av vad andra läser så är det ett väldigt bra forum. :)

      Radera
  10. Goodreads är också min favorit. Heter bokotk73 där också, lägg ägrna till mig :)

    SvaraRadera
  11. Jag kör excel för mina böcker, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

    SvaraRadera