onsdag 12 februari 2014

"Längtans rike" av Libba Bray

Titel: Längtans rike (The Sweet Far Thing)
Serie: Gemma Doyle #3
Författare: Libba Bray
Sidantal: 799

Köp den (finns bara på engelska): Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Orden - det mystiska sällskap som hennes mor en gång var medlem av, kämpar för att ta kontroll över Riket. Och det gör samtidigt broderskapet Rakshana. Spence-akademins östra flygel är under nyuppbyggnad, men varför just nu? Gemma och hennes vänner träffar åter Penelope, men hon är inte alls sig lik. Och deras vänskap står inför den största prövningen hittills, när Gemma tillslut tvingas bestämma sig för vilken roll hon ska anta.

Spoilers inom [ ], markera texten för att läsa! 

Mina tankar: Den här sista delen av trilogin om Gemma Doyle var helt klart den bästa, trots att den var väldigt långsam och faktiskt ganska händelselös under första hälften. I början av boken hade Gemma en del problem med sin förmåga. Det blev under tiden en hel del fokus på andra problem, som hur deras liv kommer att se ut efter att de gått ur skolan. Det är några stora baler, hotet mot Gemma och Riket blir större och andra råkar illa ut för det.

Som sagt så hände det inte så mycket i första hälften av boken, men det stör mig inte så mycket eftersom jag ändå kom på mig själv med att bara hänga på och njuta av de små sakerna. Gemma blev överhuvudtaget mer kickass i den här boken. [Jag älskar att hon kunde skrämma Rakshana till att låta henne vara och till och med jobba med henne.]

De sista 200 sidorna började det däremot hände riktigt mycket grejer, och då blev det mycket bättre än vad det redan var. Nu gillade ju i och för sig jag även början av boken, men jag förstår om inte alla gör det. Den skulle lätt kunna vara 300-400 sidor kortare, för det som hände i början skulle lätt kunna tryckas ihop på färre antal sidor.

En sak jag gillar är hur relationen mellan Gemma och Kartik utvecklade sig. Det är liksom fint och gulligt utan att ta fokus från handlingen. [Slutet för dem blev så himla hjärtskärande. Såg det verkligen inte komma!]

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är glad att jag äntligen har läst den här serien. Den blir bara bättre och bättre ju mer man läser. Det blir ingen ny favoritserie för mig, men den var väldigt spännande, underhållande och väckte mycket arga känslor över patriarkatet.

Spoilerdel! Markera texten för att läsa.

  • [Vid flera tillfällen hade jag så svårt att se varför Gemma fortsatte vara vän med Felicity överhuvudtaget. Hon ville ju bara åt Riket och Penelope. Ann hade jag också lite svårt för när hon bara hängde på Felicity hela tiden, jag menar det var faktiskt Gemma som var snäll mot henne från början.

Minnesvärda citat: 
  • "Det jag vill säga är att jag inte tror att det här är ett liv för mig. Bjudningar och skvaller, baler utan slut. Jag vill inte ägna mitt liv åt att göra mig så liten att jag passar in i den trånga tillvaron. Jag kan inte tala med deras betsel i munnen." - s. 773

Betyg: Jag ger den 3/5


Böckerna i serien: 
3. Längtans rike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar