söndag 9 februari 2014

Tankar om Science Fiction

Jag har alltid sett mig själv som en person som älskar fantasy, gärna i medeltidsmiljö. Folk ute på bonnavischan som intet ont anande går och planterar sina potatisar och mjölkar sina kor. Plötsligt börjar saker hända, och ja, ni vet hur det brukar vara. Jag har alltid valt böcker där det finns en närhet till naturen, och inte ens sneglat på böcker med någon som helst framtidsaspekt. Science Fiction alltså, jag har aldrig varit lockad eller varit det minsta intresserad av det.

Jag tror att en anledning till varför jag inte tyckte om det innan var för att jag förknippade sci-fi med rymden och Star Wars. Nej, jag gillar inte Star Wars och det kommer jag nog aldrig att göra. Men jag inser ju nu att det finns hur mycket subgenres som helst. Ända sedan jag läste Hunger Games för två år sedan så har jag fått upp ögonen för genren, och främst då post-apokalyptiska berättelser. Men jag har även den senaste tiden blivit mer och mer intresserad av "traditionell" sci-fi, eller vad man kan kalla det.

Jag vet inte ens riktigt vad jag menar själv. Men jag antar att jag bara har fått en plötslig fascination för olika tolkningar av hur det skulle vara att bo på moder jord i framtiden. Efter fruktansvärda katastrofer, korrupta regeringar, zombier och aliens, djur som tar över makten... ERMAHGERD! Är jag en ond människa?


Tänkte ta upp några böcker som jag hittat på senaste tiden och känner ett omåttligt begär efter att läsa nu på en gång.

Klassiker: 



Animal Farm verkar ju bara hur cool som helst, och det är inte alls många sidor så den ska man väl kunna ta sig igenom på inte allt för lång tid. Till skillnad från 1984 (eller?), har fått för mig att den är hemskt tung.

Clockwork Orange har jag sett på film och den var sjukt bra, men obehaglig. Har hört att boken är ännu obehagligare. Oh, well. Men jag vill läsa den ändå!

Brave New World hörde jag talas om i en booktube bara förra veckan. Som jag förstår det så handlar det om framtiden (duh...) och att de har skapat ett "idealiskt" samhälle, barn blir till i laboratorier och människors relationer till varandra saknar känslor. Verkar lagom idylliskt, osv.

Fahrenheit 451 handlar om ett samhälle där all litteratur är förbjuden för att det kan ge folk farliga idéer. Huvudpersonen är en brandman som har som uppdrag att elda upp böcker. Det var min pappa som berättade om den här för mig, och om han har läst den så måste den vara bra. Får väl hoppas att jag inte har lust att bränna upp den efteråt i alla fall... heh.

Nyare böcker:

Divergent-trilogin. Alla verkar ha läst den och alla verkar älska den. Jag har varit nyfiken på den hur länge som helst. MEN! Jag råkade bli spoilad om en stor grej i Allegiant. Damn you, youtube comments... :( Tappade lusten lite. Men någon gång kommer jag säkert att läsa dem ändå. 

Den här serien verkar spännande. Ett samhälle där kärlek är en sjukdom. Trevligt. 

Av dessa tre serier så är nog Shatter Me den som jag är mest sugen på just nu. De är skrivna på ett lite speciellt sätt, med meningar som är överstrukna. Innan tyckte jag det verkade jobbigt, men jag har nu hört om så många som tycker att det är just det som är seriens styrka och att det är så himla vackert språk. Så jag får nog ge den en chans! :) 

Sci-fi verkar inte vara riktigt samma sak nu som förr. Men alla böcker verkar vara så nedrans bra, så det spelar ingen roll. Man behöver ju inte läsa alla klassiker efter varandra eller alla nya Young Adult-serier heller för den delen. Nu när man radar upp det såhär så verkar det vara lite av en trend som går. Förlagen bara: "En trilogi säger du? En dystopi med romantik och ett styck kärlekstriangel? KÖR TILL!"

Nevertheless, är aspepp på dem allihop! Bom bom bom, let me hear you say WEHÅ?! :D

12 kommentarer:

  1. Vad är det med oss bokälskare och dystopier, ond bråd död och mörker haha?! Man kan ju tycka att man skulle vilja läsa om något trevligt höhö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur! Så himla dumt egentligen. ^^

      Radera
  2. Känns som det är himla stor skillnad mellan ny och gammal sci-fi/dystopi. Animal Farm är heeelt fantastisk och inte lika "fantasy" som de nya böckerna. 1984 är ca. 400 sidor så lite tyngre ;) Verkar dock helt sinnessjukt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen skillnad på dem! Men de har väl blivit klassiker av någon anledning antar jag. ;D

      Radera
  3. "Brave new world" (på svenska "Du sköna nya värld") tycker jag är riktigt läsvärd. Väldigt imponerande också att den publicerades på början av 30-talet med tanke på att den tar upp en del saker som faktiskt har blivit en realitet i dagens samhälle.

    Jag är också väldigt sugen på "Shatter me" faktiskt. Tror inte det är något negativt egentligen att läsa om hemska saker, hade ju varit tråkigt att läsa en bok där allting bara är fantastiskt hela tiden. Var finns spänningen i det? :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja det är imponerande! Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den. :)

      Nej, det tycker inte jag heller. Man vill väl kanske förfasa sig över andra hemskheter än de som finns i vår värld. Och så spänningen förstås, som du sa. ;)

      Radera
  4. Jag har läst de nyare trilogierna och tror faktiskt inte att du kommer att bli besviken på Divergent även om du blev spoilad om slutet, det är trots allt den svagaste boken i serien. Kommer ju ut på film nu snart också så då är det ju bäst att man har hunnit läsa den innan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag tror faktiskt jag ska göra det så snart som möjligt. Och ja precis, det är alltid roligare att ha läst boken innan. ;P

      Radera
  5. Kan ju inte låta bli att ge några extra tips (för så lång är ju listan inte...) Teri Terrys serie om England 50 år från nu, Slated är första boken av tre samt Enders spel av Orson Scott Card - där finns visserligen aliens med lite grann, men det bästa med boken är stackars Enders liv. För man tycker synd om honom.

    SvaraRadera
  6. Jag råkade också läsa en Spoiler om Allegiant :(

    SvaraRadera