lördag 1 februari 2014

"Upprorsänglar" av Libba Bray

Titel: Upprorsänglar (Rebel Angels)
Serie: Gemma Doyle #2
Författare: Libba Bray
Sidantal: 518

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Julen närmar sig och Gemma Doyle ser fram emot att få komma bort från Spence internatskola och spendera lovet i London med sina vänner. Societetslivet lockar med glittrande baler, fjärran från flickornas stränga regler och mörka salar. Mitt bland huvudstadens virvlande förströelser blir Gemmas syner allt starkare. Hon ser tre vitklädda unga kvinnor. Ngot hemskt har hänt dem - något som bara går att finna svaret på i den andra dimensionen.

Spoilers inom [ ], markera texten för att läsa.

Mina tankar: Jag tycker att den här var snäppet bättre än Ögat över månskäran. Det fokuserades mer på själva handlingen än mellanstadierivaliteten mellan tjejerna, som första boken gjorde. Så det var ju ett steg i rätt riktning.

Jag tycker det var roligt att läsa om alla baler och tillställningar, trots att jag irriterade mig på alla ytliga människor. Jag är verkligen ingen balmänniska själv, men jag tycker ändå det var roligt att läsa om vad folk hade för klänningar på sig, vad de gjorde och vad (vilka) de skvallrade om. Det var också roligt att få veta mer om rikena och följa dem när de upptäcker mer och mer om trolldomen. Det får mig att tänka på hur lite de egentligen använder den. Jag tror att många andra skulle gjort sig själv mycket fler fördelar än vad de gjorde.

I den här boken började jag tycka mer och mer om Gemma, hon är en stark tjej som vågar säga emot folk och stå upp för sig själv. Däremot måste jag säga att hon är lite segtänkt. Jag listade ut vissa grejer långt före henne, vilket är ganska irriterande. Det är inte så himla roligt att sitta där och nästan vara säker på någonting innan huvudpersonen ens börjar bli misstänksam.

De här böckerna känns mestadels som om de är riktade till lite yngre läsare, kanske 12-15 år. Men vid ett tillfälle dök det upp ett så himla tungt ämne och jag blev ärligt talat ganska chockad. [Jag menar övergreppen som Felicity fått gå igenom hemma, och som hon nu försöker skydda sin kusin ifrån.] I andra böcker som är riktade till en lite högre åldersgrupp hade det varit lättare att läsa, av någon anledning. Men nu var jag inte alls förberedd och jag blev verkligen illa berörd.


Minnesvärda citat: 

  • "Man måste lära sig att låsa in obehagliga tankar och kasta bort nyckeln. Annars skulle man ägna hela livet åt att gråta och skrika 'Varför?' utan att uppnå något alls." - s. 90

Betyg: Jag gav den 3/5, för den förtjänar högre än första boken men den kommer ändå inte upp på favoritboksnivå. 

Klicka här för att komma till alla böcker jag tycker om. 

Böckerna i serien: 
1. Ögat över månskäran
2. Upprorsänglar
3. Längtans rike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar