lördag 15 februari 2014

"Världskrig Z" av Max Brooks

Titel: Världskrig Z (World War Z)
Serie: -
Författare: Max Brooks
Sidantal: 417

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: För bara tio år sedan var Zombiekriget nära att utplåna mänskligheten. En namnlös författare, driven av behovet att bevara de överlevandes erfarenheter från de apokalyptiska åren, bestämmer sig för att resa över USA och världen - till städer som en gång myllrat av upp till trettio miljoner invånare, såväl som till jordens mest avlägsna och ogästvänliga hörn.

Mina tankar: Den här boken har ett ganska intressant upplägg. Jaget i berättelsen är inte den person man lär känna, utan det är en person som åker runt i hela världen och intervjuar folk som på ett eller annat sätt var aktiva i Zombiekriget.

Jag gillade egentligen upplägget, det ger utrymme för många olika infallsvinklar. Allt från diverse arméfolk till en blind japansk snubbe som ensam slaktar en massa zombies, till en småbarnsfamilj som flyr ut i bushen. Variation, som sagt. Jag tycker dock att det på det sättet blir lite rörigt. De flesta personers intervjuer var inte mer än några sidor och jag känner inte att jag hann sätta mig in i dem tillräckligt snabbt innan det gick vidare till nästa. Det var några få som stack ut som jag personligen fann intressanta och då ville jag såklart att deras kapitel skulle vara längre. Så jag har lite hat-/kärleksförhållande till upplägget.

En sak som tål att diskuteras är balansen mellan kvinnor och män. Gissar ni att boken till största del behandlar männens upplevelser och minnen av kriget, då har ni gissat rätt. Jag kan såhär på rak arm komma ihåg tre kvinnor, det var inte många fler än så. Och kom då ihåg att boken är över 400 sidor lång och en person tog upp mellan 3-10 sidor. Zombievisruset var så vitt utspritt i hela världen så man kan ju tycka att alla som kunde göra något skulle få delta aktivt.

För övrigt så uppskattar jag mycket att boken hade fotnoter. Det var så mycket termer och förkortningar för vapen och andra grejer som jag inte hade förstått annars, så utan fotnoter hade det varit lite jobbigt att läsa vissa kapitel.

Spoiler! Markera texten inom [ ] för att läsa.

  • [I slutet var det en kvinna som var gravid med sitt åttonde barn sedan kriget slutade. Det var lite av en uppgift för henne att föda så många barn som möjligt till världen för att mänskligheten inte skulle dö ut. Ja, jag kan förstå grundtanken med det. Klart mänskligheten inte vill dö ut och enda sättet är att det föds mer barn. MEN, med tanke på hur lite kvinnorna syntes i den här boken i alla andra sammanhang så kan jag inte låta bli att bli lite förolämpad. Som om att det enda kvinnor duger till är att föda barn... Pfft!]

Betyg: Alltså. Den var bra, intressant och annorlunda, men det finns alldeles för mycket som jag stör mig på för att jag ska ge den högre än 2,5/5


4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken och kommer nog inte att göra det heller, men filmen var jättebra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bror sa något om att filmen följde bara en huvudkaraktär, om det stämmer så är den ju väldigt annorlunda från boken. Jag ska nog ta och se filmen snart, kan vara kul. :)

      Radera
  2. Jag har verkligen varit sugen på att läsa den här boken länge, men jag brukar också störa mig på böcker/filmer där kvinnorna får stå i bakgrunden medan männen får vara med om all action. Låter ju hemskt dåligt med bara 3 kvinnor av alla karaktärer, men det beror väl iofs lite på hur dem skildras i boken också. Tyckte du den var värd att läsas ändå eller borde man strunta i den? :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag kan säga att jag egentligen förstår varför det är så. Författaren är en man och han tänker väl naturligt på det mindre än kvinnor, och ämnet är krig och soldater brukar väl mest vara män. Men det jag reagerade på är att det överhuvudtaget var så lite kvinnor, för det var ju inte bara soldater som intervjuades. :/ Men om man kan bortse från det så var den faktiskt bra, det var kanske inget för mig, men det säger ju inte så mycket för alla andra. :) Så om du känner att du är sugen på den så säger jag kör till. Det skadar ju inte att prova! :)

      Radera