fredag 14 mars 2014

Bokbloggsjerkan 14-17 mars: boksamlare eller inte? + utlottning

I veckans bokbloggsjerka är frågan: måste läsare vara samlare?

Det måste man verkligen inte! Det är nog väldigt individuellt hur man vill ha det. Alla känner väl inte att de behöver omge sig med böcker hela tiden, medan vissa vill pryda varenda vägg och lediga yta med dem. 

Själv började jag köpa böcker för bara några år sedan. Innan det var jag en biblioteksråtta av rang. Jag saknar själva biblioteket ibland, eftersom det inte blir att jag går dit så ofta nu för tiden. Men jag utbildar ju mig till bibliotekarie så jag kommer nog få min dos med bibliotek framöver ändå, tänker jag. 

Jag älskar helt enkelt att ha mina böcker nära omkring mig. De är ju alla som små bitar av min själ. Det brukar bli så att jag står och tittar på dem, luktar och klappar lite på dem... Jag tror inte jag är så läskig som jag låter. Det är i alla fall det jag försöker intala mig själv.


I den här veckans jerka är det även en utlottning av bokaskar. Om jag vann skulle jag vilja ha den här underbara. Så himla fin och smart förvaringsask! Jag menar, vad kan vara bättre än att i ett rum fyllt av böcker gömma saker i en "bok"? :D
Bild från Nillas handelsbod

10 kommentarer:

  1. Jag lånar mycket researchlitteratur på biblioteket, men skönlitterära böcker köper jag gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog göra samma sak om jag läste mycket sånt. :)

      Radera
  2. Haha..då är jag också lite läskig:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan starta "de läskiga boksniffarnas klubb" :)

      Radera
  3. Det finns många saker som gör mig lycklig, en av dem är när jag går in i mitt "bibliotek" och tittar, klappar och luktar på mina böcker :)

    SvaraRadera
  4. Underbar bild! Tror att jag tänkte likadant när jag var liten.

    SvaraRadera
  5. Jag använder bibblan flitigt!

    SvaraRadera
  6. Jag gick jämt till biblioteket förr i tiden, men så började jag köpa extremt mycket böcker själv så bibliotkslånandet har legat nere flera år, Men har nu börjat hitta tillbaka dit igen!!

    SvaraRadera
  7. Jag ÄLSKAR bibliotek, men vill ha mina böcker runt mig hela tiden så jag är definitivt en samlare...

    SvaraRadera