lördag 29 mars 2014

"Burning for Revenge" av John Marsden

Titel: Burning for Revenge
Serie: Tomorrow #5
Författare: John Marsden
Sidantal: 274

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Ellie has started to believe she won't survive the war. They're growing numb and soul sick from the violence, because they've been fighting for a long time. At the same time, they are normal teens who kid around, fall in and out of love, and think long thoughts about the meaning of life.

Mina tankar: Först: OMG action! Action all over the place!

Har man inte insett det förr, så inser man i den här boken att John Marsden är riktigt duktig på att beskriva balansgången mellan adrenalinkickar och de långa stunderna av tristess och alldeles för mycket tid för att tänka på livet. De blir liksom höga på adrenalin när de gör en attack, och när de sedan måste försvinna för att inte bli tagna så kan de inte göra någonting alls. = kaos! Även om de knappt gör något annat än att hålla vakt i perioder så blir det aldrig tråkigt att läsa om. Jag är intresserad av den psykologiska biten som alltid kommer ikapp dem när de får mycket dötid.

Efter första och tredje boken är nog Burning for Revenge min favorit i serien. Det blev så mycket ibland att jag nästan kände att jag behövde lägga ner boken bara för att andas en stund, men jag kunde inte förmå mig att sluta läsa för en sekund. Can't handle it.

Spoilers! Markera för att läsa. 

  • [Jag vet inte varför, men jag har alltid haft lite svårt för Lee. Och det blev inte precis bättre i den här boken när han försvann titt som tätt, ingen fattade varför, och så kom det fram att han gått och varit otrogen. Med en fiende! OMG. Det är ju rövigt att vara otrogen i vanliga fall, men detta var tusen gånger värre. Han riskerade deras liv för att få lite kul.]
  • [Jag gillade att det dök upp en hop med småungar. Det gav lite insikt i att de faktiskt inte är ensamma. Och jag blev imponerad över hur bra de klarat sig för att vara typ 5-13 år.]



Minnesvärda citat och delar: 

  • "Then I heard a voice. It came from above my head. Honestly, I thought it was the voice of God for a moment. It was actually the voice of Homer. Never do I want him to know I confused him with God. His ego's big enough already." - s. 107
Betyg: Jag älskade den verkligen, så den får 5/5 av mig. ♥


Böckerna i serien: 
1. Tomorrow, When the War Began
2. The Dead of the Night
3. The Third Day, The Frost
4. Darkness, Be My Friend
5. Burning for Revenge
6. The Night is for Hunting
7. The Other Side of Dawn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar