måndag 17 mars 2014

"Darkness, Be My Friend" av John Marsden

Titel: Darkness, Be My Friend
Serie: Tomorrow #4
Författare: John Marsden
Sidantal: 274

Köp den: Adlibris - Bokus

Handling: After the trauma of the invasion and the pain of their trgic losses, Ellie and her friends have finally found sanctuary. But after five months away, they are called upon to return to the fight. The gang have got used to feeling safe. Thay have suffered enough. And Ellie is sick with fear at the thought of returning to combat. But sometimes there's only one answer: We're going back.

Spoilers inom [ ], markera för att läsa!


Mina tankar: Den här boken börjar ganska annorlunda mot de andra i serien. För en gångs skull är de inte i händelsernas centrum och de behöver inte tänka över varenda steg de tar. Vilket gör att de har väldigt mycket tid över till att känna efter hur de mår. De är en bunt emotionella vrak. Och med all rätt, när jag började läsa den här så var jag fortfarande lite i chock över hur den tredje boken slutade.

När boken kom igång så hände inte riktigt lika mycket i den här som i de föregående. De är ringrostiga och helt missanpassade efter att ha vant sig vid att kunna slappna av. Det leder till en del händelser som de i vanliga fall hade kunnat undvika. Det var så nära vissa gånger, och som vanligt blev det så himla spännande. Jag har typ konstant magknip när jag läser de här böckerna.

Jag har nog inte gråtit så mycket i någon av de andra som jag gjorde till den här. När man fick veta att [Corrie hade dött] så följde en rad med minnesbilder och alltså, jag grät så himla mycket. Jag blev ännu mer imponerad av John Marsdens berättarteknik efter den delen, för det var inga storslagna minnen egentligen, utan bara såna där små saker som var viktiga när man var yngre och som man knappt kommer ihåg nu. Sånt som grävde fram mina egna barndomsminnen och som jag kunde relatera till.


Minnesvärda citat och delar: 
  • "If he wanted you to do the washing up he'd tell you it was hand aerobics and you needed the exercise. If he didn't want you to do it, he'd tell you he wanted your hands kept dirty so they didn't shine at night." - s. 61

Betyg: Samma som med andra boken, den får 4,5. Inte riktigt lika vass som de andra, men ändå skitbra. 

Böckerna i serien: 
1. Tomorrow, When the War Began
4. Darkness, Be My Friend

2 kommentarer:

  1. Jag blir så peppad att läsa den här serien igen när jag läser om böckerna i din blogg. Jag har läst dem på svenska tidigare, men det får nog bli på engelska nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! De är verkligen bra. ♥

      Radera