söndag 2 mars 2014

"The Dead of the Night" av John Marsden

Titel: The Dead of the Night
Serie: Tomorrow #2
Författare: John Marsden
Sidantal: 271

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: A few months after the first fighter jets landed in their own backyard, Ellie and her five terrified but defiant friends struggle to survive amid a baffling conflict. Their families are unreachable; the mountains are now their home. When two of them fall behind enemy lines, Ellie knows what must happen next; a rescue mission. They discover that there are other rebels out there, fighting the invaders - but who are they and can they be trusted?

Mina tankar: Detta är verkligen en bra uppföljare till första boken. Den tar vid några månader efter tiden där den första slutade och den lilla gruppen tonåringar har verkligen sett bättre dagar. De har gått igenom saker som ingen ska behöva uppleva, speciellt inte i deras unga ålder. I början händer inte så mycket, man får mest ta del av allas personliga problem som naturligt följer efter vad de har gjort. Jag nämnde om första boken att personerna är så olika, och i den här boken märks det ännu tydligare. Karaktärsutvecklingen alltså är riktigt bra! De beskrivs så realistiskt och trovärdigt och man får verkligen lära känna dem på djupet. Det har inte gått så lång tid sedan början av första boken, men de är redan långt ifrån de glada och bekymmerslösa ungdomarna de en gång var.

Jag gillar verkligen att författaren har fördjupat i att berätta om deras mentala problem. Och det är inte som att han bara drar en utläggning om att de mår dåligt och sedan låter det vara, utan det lyser igenom i hela boken att de har det tufft. Varje död är så jobbig för dem, de får ärr i själen för det de gör.

En annan sak som jag också tycker är bra att det kom med var problematiken kring sex. Det är väl ganska självklart att det är något som borde vara ett stor grej. Jag menar, Ellie ville ha med Lee på campingen från första början för att hon var intresserad av honom. Lägg till osäkerheten över om de ens kommer överleva nästa dag så blir den tanken ganska relevant. Det är en grej som Hungerspelen har fått lite kritik för, att problemet inte berörs alls. De vet ju med säkerhet att om de inte dödar varandra så kommer de själva dö, och det är väl inte så vanligt att vilja dö som oskuld, såatteeh... Hur som helst så berörs det i den här boken och det tycker jag är bra. Det var väl bara det jag ville få fram.

Om själva handlingen kan jag säga att det hände en del grejer som jag inte såg komma. (Ja, jag har nog glömt en hel del sedan jag läste dem första gången...) Den här boken var något långsammare än den första. Men jag tycker inte det var något problem alls. Det gav lite andrum att sätta sig in i deras situationer och lära känna dem mer på djupet.



Favoritcitat/stycken: 

  • "The lambs stood there sheepishly. Yes they did, sheepishly, and I'm not going to change it." s. 70

Betyg: Jag ger den 4/5. Inte riktigt full pott, men jag gillade den ändå mycket.

Böckerna i serien:
1. Tomorrow, When the War Began
2. The Dead of the Night
3. The Third Day, the Frost
4. Darkness Be My Friend
5. Burning for Revenge
6. The Night is for Hunting
7. The Other Side of Dawn

2 kommentarer:

  1. Jag tycker jättemycket om de här böckerna. Har läst serien några gånger och funderar på att läsa den igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är verkligen jättebra! :)

      Radera