söndag 9 mars 2014

"The Third Day, The Frost" av John Marsden

Titel: The Third Day, The Frost
Serie: Tomorrow #3
Författare: John Marsden
Sidantal: 278

Köp den: Adlibris - Bokus

Handling: Ellie and her friends have achived more than they ever thought possible as an unarmed bunch of amateur teenage fighters. But it's not enough. The war goes on, their families are in captivity and their country is on its knees. Hiding back in Hell, the friends face a big question: what to do next?

Mina tankar: Jag älskar den här boken så himla mycket. Det är väl i och för sig alltid något visst med första boken i en serie, men jag tycker faktiskt att The Third Day, The Frost slår Tomorrow, When the War Began med hästlängder.

Den är både känslosam och actionspäckad på samma gång i en helt perfekt fördelning. Det är så himla mycket på gång hela tiden. Från att ha gjort mindre attacker för att de var tvungna i början av serien, så går de till att i den här boken planera något stort. Och det är verkligen helt otroligt! Jag mådde nästan illa av nervositet genom hela boken och jag kunde verkligen inte sluta läsa.

Framåt slutet tog händelserna en helt ny vändning och jag blev om möjligt ännu mer nervös. Tristessen var så himla bra beskriven och jag beundrar verkligen Ellie för hur stark hon är som klarade av situationen utan att bli helt galen. Jag tycker det var riktigt intressant att ta del av allt hon gjorde för att fördriva tiden.

Jag kan inte säga så mycket mer utan att spoila. Ni får helt enkelt läsa den själva! Lovar att det är värt det. ♥

Spoiler! Markera texten för att läsa. 
  • [När Robyn sprängde sig själv och Major Harvey i luften. Oh my God... Det beskrevs som att hon såg så osäker ut, som om hon inte visste om det var rätt sak att göra. Det gjorde så ont i mig att läsa det!

Minnesvärda citat och delar: 
  • "We looked in the house for books, but only found two, apart from technical manuals. I thought it was amazing; a house with just two books. One of them was How to Win Friends and Influence People, and the other one was Gone With The Wind. No one wanted the first one but Fi and Robyn argued over Gone With The Wind. In the end, they compromised. Fi's the faster reader, so she started it, then as she finished each page, she tore it out and gave it to Robyn. It was a good system." - s. 202
  • "If I'd had a way of killing myself I probably would have done it then. The fact that I didn't has taught me something very important about life: that you never know what the next minute might bring." - s. 255

Betyg: Det kan ju inte bli annat än 5/5

Böckerna i serien: 
3. The Third Day, The Frost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar