onsdag 12 mars 2014

YouTube-tips: Catching Fire Epic Docu-Review

Jag tänkte tipsa om en asbra video om Catching Fire av comicbookgirl19 på YouTube. Det är en detaljerad och riktigt välgjord genomgång av filmen där hon också jämför Panem med vårt samhälle. Hon pratar om korrupta regeringar genom tiderna, drar paralleller till Nazityskland, antikens Grekland och jämför Katniss och Peetas egenskaper med två gudars. Suzanne Collins har fått med så mycket symbolik i The Hunger Games som jag inte har uppfattat själv, så det var riktigt intressant att se den har videon. Och jag älskar det helt plötsligt lite mer än vad jag redan gjorde. :)

Spoilervarning om ni inte har läst/sett The Hunger Games eller Catching Fire!

Det finns en andra del också (som länkas i slutet av den här). Där går hon dock över till att prata mer om vårt samhälle, olika framtidsscenarion och vad vi kan göra för att förbättra det. Intressant, men inte så mycket mer om The Hunger Games.

--> Hett tips! Hon har gjort riktigt bra videos om bland annat Game of Thrones också. Jag älskar de om historien bakom The Seven Kingdoms och genomgångarna av de olika familjerna. Det märks verkligen att det ligger mycket tid och jobb bakom, och det är bara så bra!

4 kommentarer:

  1. Spännande! Ska kolla på det ikväll :)

    SvaraRadera
  2. Imponerande, den var verkligen välgjord! Måste hitta hennes video om "Game of Thrones" nu oxå =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! :)
      Hon har ganska många. Det finns en playlist med bara GoT-relaterade videos. :)

      Radera