söndag 13 april 2014

Kartor i böcker!

Kartor i böcker, alltså. Så himla fint! Jag tycker att det höjer upp böckernas underbarhet till en ny nivå. Fantasyböcker har ju oftast en stor och helt annorlunda värld mot vår egen och jag älskar att kunna titta på kartan och se vart en nämnd plats ligger i förhållande till andra platser, hur stort det är och vad det är för natur... Man får väl veta sånt under berättelsens gång också, men jag tycker ändå om att kunna se det på en karta.

Jag blev inspirerad av BookObsessions inlägg om kartor i böcker, och tänkte att jag också ville visa upp mina favoriter! :)

Fantasyböcker: 
Så klart helt påhittade världar.

De tre rikena, från Sagan om klanen Otori av Lian Hearn

Alagaësia, från Arvtagaren (a.k.a Eragon) av Christopher Paolini

Middle Earth, från Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien

The Seven Kingdoms, från A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin
(Dålig bild på grund av sjukt tjock bok och ville inte platta ut den... Men men ^^) 

Historiska romaner: 
De har kartor som motsvarar hur vår värld såg ut under en viss tid. 

Grottbjörnens folk av Jean M. Auel

Ofärd av Dick Harrison


4 kommentarer:

  1. Älskar kartor <3 En fantasy utan karta känns bara som en halv historia, enligt mig!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade mitt inlägg, och ännu roligare att du gjorde ett eget! Jättefina kartor du hittade! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara roligt, och tack själv! <3

      Radera