onsdag 30 april 2014

"Stardust" av Neil Gaiman

Titel: Stardust
Serie: -
Författare: Neil Gaiman
Sidantal: 248

Köp den: CDON - Bokus

Handling: Tristran Thorn promised to bring back a fallen star. So he sets out on a journey to fulfill the request of his beloved, hautingly beautiful, Victoria Forester - and stumbles into the enchanted realm that lies beyond the wall of his English country town.

Mina tankar: Nu har jag äntligen läst min första Neil Gaiman-bok! Wehå, det var väl på tiden?! :D Jag kan säga att jag verkligen fastnade för hans skrivsätt. Det var väldigt enkelt och fint. Avskalat på något vis, men ändå med målande beskrivningar. Det är liksom inga långa, svävande formuleringar utan han får fram det han vill ha sagt på ett enkelt sätt och det känns avslappnande att läsa.

Det är en väldigt fin historia och början är bara så mysig så jag fick känslan av att jag satt och läste en gammal saga. Ni vet, "det var en gång...", och så beskrivs en helt ny värld upp för en. Det är ingen komplicerad handling, men ändå med mycket spänning och annorlunda idéer. Mysig helt enkelt.

Stardust finns ju också på film, som jag verkligen älskar och har sett flera gånger. Det var kanske lite dumt av mig att välja den som min första Gaiman-bok, för det är svårt att inte jämföra med filmen. Det vanligaste är väl att en föredrar boken framför filmatiseringen, men i detta fall står jag och väger mellan dem båda och vet inte riktigt vad jag ska tänka. Kan hända att jag hade gillat boken mer om jag läste den innan jag såg filmen, vem vet? Men jag tycker att filmen är så mycket mer detaljerad. Till exempel så hade det där flygande piratskeppet en större roll i filmen än i boken, och kampen i slutet var i filmen mycket mer utdragen. På de punkterna föredrar jag filmen framför boken.

Däremot fanns det några grejer som jag gillade mer med boken än filmen, till exempel slutet. I båda versionerna är det lyckligt, på sina egna vis. Filmslutet är väldigt sött, underbart, snyftvarning och familjefilmsvänligt. Där föredrar jag faktiskt boken. Det var bitterljuvt på något sätt, och mer realistiskt (om en nu kan använda sig av det ordet vid fantasy ^^).

Hur som helst, jag blev inte besviken, vilket jag var lite rädd för. Boken är faktiskt väldigt bra. Hade bara svårt att inte jämföra eftersom jag älskar filmen. Det enda jag egentligen har att påpeka är att den var lite kortfattad. Den kunde lätt ha varit 100 sidor längre.

Citat: 
  • "Anyone who believe what at cat tells him, deserves all he gets." 
  • "You have to believe. Otherwise, it will never happen."

Betyg: Den får 4/5 av mig.

2 kommentarer:

  1. Var jättelängesedan jag läste boken och såg strax efter filmen. Filmen är charmig, mer gullig och söt. Boken är lite mer "realistisk" överlag kände jag... Och även om jag gillade både, så anser jag att filmen är bättre förutom slutet ^^ Haha
    Och håller med dig, ville gärna att boken skulle vara lite längre :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad kul att vi tycker samma! :D

      Radera