lördag 5 april 2014

"The Night is for Hunting" av John Marsden

Titel: The Night is for Hunting
Serie: Tomorrow #6
Författare: John Marsden
Sidantal: 252

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Amidst a brutal war with no end in sight, Ellie and her friends discover that their hidden refuge becomes a crowded place when they decide to care for an uncooperative crew of orphans. Things only get worse when Ellie and Homer Learn that mysterious visitors have discovered their sanctuary. Has the enamy found them out?

Mina tankar: Min första tanke när jag tänkte tillbaka på den här boken var att den var ganska långsam. Det är förmodligen delvis för att Burning for Revenge, den föregående boken i serien, var sjukt intensiv. Den här boken var inte alls lika actionfylld som någon av de andra, men det var fler utspridda händelser under hela boken i stället. Jag tycker dock inte att det gör någonting att den här var lite långsammare. Det behövdes nog en andningspaus, för att man ska hinna reflektera över allt som hänt. Vilket är en hel del.

Dessutom blev allt så mycket svårare för dem när de valde att ta hand om gruppen med barn som de stötte på i Burning for Revenge. De är verkligen en grupp speciella små barn. Det var intressant att läsa om de olika aktiviteterna de hittade på för att fördriva tiden och för att få barnen att lita på dem. De klänger sig liksom fast vid de små stunder av vardag och normalitet som går att hitta och jag tyckte verkligen om idén med en egen julafton. Det var så fint och viktigt för barnen tror jag, att få känna att det fortfarande fanns kärlek i världen.


Minnesvärda citat: 

  • "So I found myself telling my own stories. It was strange: as I did it, I realised how much we get shaped by our stories. It's like the stories of our lives make us the people we are. If someone had no stories, they wouldn't be human wouldn't exist. And if my stories had been different I wouldn't be the person I am.
Betyg: Alltså, det är en riktigt bra bok. Men den här och tvåan är de jag gillar minst i serien. Den får 4/5

Böckerna i serien: 
6. The Night is for Hunting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar