onsdag 16 april 2014

"The Other Side of Dawn" av John Marsden

Titel: The Other Side of Dawn
Serie: Tomorrow #7
Författare: John Marsden
Sidantal: 333

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: The war is at a turning point. The enemy is growing weaker, and more desperate. And so is Ellie. Overwhelmed by all she has lost, Ellie wonders if she has the strength to survive the final conflict - and if she can live with the consequences of everything she has done.

Mina tankar: Och så blev det dags för den avslutande delen i serien. Jag funderade en stund på om jag skulle läsa en annan bok emellan, jag var liksom inte redo för slutet än. Men nyfikenheten vann och jag började på denna direkt efter den förra ändå.

Det var helt sjukt spännande - som vanligt. Jag var helt spänd hela tiden när jag läste den, för det händer hela tiden oförutsedda saker. Jag är verkligen glad att jag inte kom ihåg så mycket från när jag läste hela serien i högstadiet, för nu fick jag sitta och bita på naglarna av nervositet inför slutet en gång till.

Utan att spoila någonting kan jag säga att det inte blev något "och så levde de lyckliga i alla sina dagar"-slut. Det blev liksom bitterljuvt på något sätt. Jag ville så himla mycket att de allihop i framtiden skulle få bo på samma gård, ha fina möten på kvällarna där de kramas och pratar om livet. Typ. Men allt de ville ha och önskade så hett innan kriget är liksom inte viktigt länge. De har fått omvärdera hela sina liv och det är klart att alla har sina egna problem. Så ja, jag är verkligen nöjd med hur det blev i slutet. Det var så realistiskt.

Betyg: Riktigt bra avslut på en riktigt bra serie, 5/5.


Lite random tankar om serien som helhet: I många serier är det så att det är som bäst i början och sen blir det sämre och sämre. Men i Tomorrow-serien tycker jag att alla böcker (mer eller mindre) håller lika hög standard. Alla böckerna är så spännande och karaktärsutvecklingen är så himla bra. Jag skulle förmodligen kunna läsa 20 böcker av den här serien om det fanns så många. Nu måste jag läsa The Ellie Chronicles också!

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen: jag gillar verkligen Ellie som berättarröst. Hon är rolig och tänker väldigt mycket. Hennes dagdrömmar går allt som oftast tillbaka till hennes föräldrar och gården de bodde på innan allt började. Hon har massa historier därifrån som hon kan koppla till det som händer i nuet. Det är så himla intressant tycker jag och det är avslappnande med lite avbrott från alla krigsgrejer. Det är nog hennes sätt att hantera allt som händer.

Jag har bara ett enda litet minus till serien, och det är att man aldrig riktigt får veta vilka det var som invaderade Australien. Man fick lite ledtrådar bara, till exempel när de hittade matförpackningar med helt andra skrivtecken på som de inte kände igen. Jag tror inte heller att man någon gång fick veta hur fienderna såg ut. Jag tänker mig att de var typ japander, det är ju inte helt otänkbart att de skulle vilja ha mer land än de har fördelat på folkmängden.

Böckerna i serien: 
1. Tomorrow, When the War Began
2. The Dead of the Night
3. The Third Day, The Frost
4. Darkness, Be My Friend
5. Burning for Revenge
6. The Night is for Hunting
7. The Other Side of Dawn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar